Lifestyle

Leer te houden van je lichaam

44

Vind jij jezelf soms te dik, lelijk of voel je je minder dan een ander, om welke reden dan ook? Baal je van die ene vetrol of pukkel op je gezicht? Dit is nergens voor nodig! Je bent namelijk veel mooier dan je zelf soms denkt. Leer je lichaam respecteren en waarderen, het is belangrijk (ook voor je gezondheid!).

Het lichaam is het mooiste, functioneelste en beste bezit dat je hebt gekregen. Het werkt super hard om jou gezond te houden en maakt bijna alles mogelijk wat jij wil. Ervan leren houden is dus heel belangrijk. Denk eens aan hoeveel je lichaam waard is en hoeveel wonderen het verricht. Als je hierbij stil staat besef je misschien ook dat je lief moet zijn voor je lijf, in letterlijke en ‘mentale’ zin. Probeer er zo goed mogelijk voor te zorgen als je kunt, van binnen en van buiten.


Bron: theberry

Als je op dit moment of op sommige momenten ontevreden bent over je lichaam is het wat moeilijker om ervan te houden. En dat staat dan ook je zelfvertrouwen in de weg. Door te leren houden van je lichaam groeit je zelfvertrouwen en ga je lekkerder in je vel zitten. Dit ‘mentale’ lief te zijn voor je lichaam zorgt ervoor dat je het leert accepteren en waarderen zoals het is. En dat is prachtig!

Ga bewust om met je lichaam en verzorg het goed, vanbinnen en van buiten. Want, als je goed voor je lichaam zorgt leer je het beter kennen en zo ook meer waarderen. Ga dus met zorg om met je haar, huid, nagels en voed je lichaam met voldoende water, vitaminen en mineralen. Smeer je lekker in met een lekker ruikende bodylotion en lak je nagels als je dat fijn vindt.

Leer naar je lichaam te luisteren. Het is slimmer dan je denkt! Je emoties hebben namelijk heel vaak effect op hoe je je voelt. Denk bijvoorbeeld eens aan die knoop in je maag als je stress hebt of ergens tegenop ziet, het ‘trillen’ van angst of hartkloppingen door spanning of opwinding (in positieve of negatieve zin). Je kunt je dus misschien wel voorstellen dat als je vooral positief denkt, je je automatisch beter gaat voelen.



Bron: weheartit

Probeer dus open te staan voor de signalen die je lichaam je geeft. Ben je moe, ga dan een paar dagen wat eerder naar bed. Voel je je gestresst, ga dan na waar het vandaan komt en probeer deze stress te verminderen door positief en objectief over de situatie na te denken. Zo voel je je meer ontspannen, heb je meer grip op je leven en kun je je beter voelen over jezelf. Zo versterk je ook de relatie met je lichaam en voed je het met liefdevolle gedachten.

Wat ook heel erg belangrijk is op weg naar het respecteren en waarderen van je lichaam is stoppen met het bekritiseren ervan. Stop met jezelf naar beneden halen! In de media wordt een onrealistisch beeld geschept van ‘het perfecte lichaam’, waar amper 1% van de bevolking aan kan voldoen. Besef dat dit niet realistisch of de norm is. Je bent goed en mooi zoals je bent, en hoeft daar niets aan te veranderen! Je hebt geen ‘perfect’ lichaam nodig om bijvoorbeeld succesvol of geliefd te zijn. Het is juist mooi en leuk dat iedereen anders en zichzelf is. Probeer dus je lijf helemaal te accepteren, respecteren en waarderen. Zeur niet over een pukkeltje of vetrol waar je ontevreden over bent, praat niet negatief over je lichaam. Kijk juist naar alle dingen die mooi zijn aan jouw lijf!

Ben jij ook wel eens te negatief over je eigen lichaam, of accepteer en waardeer je het helemaal? 

LOVE dit artikel
44 meiden hebben deze blog geloved