Health

Do's & Don'ts: Hardlopen in de zon

De hele herfst, winter (en dit jaar ook de lente) hebben we er op gewacht, de zon. Als de zon zou gaan schijnen, zouden we onze hardloopschoenen weer aantrekken. Dat was de deal. Maar toen kwam de zon en toen bleek dat hardlopen in de zon toch iets lastiger was dan we gedacht hadden. We geven je vandaag tips om veilig in de zon hard te lopen.

Hardlopen in de zon, het lijkt zo fijn. En dat is het ook, maar als je niet goed uitkijkt kan het tegelijkertijd ook heel gevaarlijk zijn. Vooral als niet alleen de zon schijnt, maar het tegelijkertijd ook erg warm is. Als je je niet goed voorbereid hebt kan je onwel worden en kan je rondje niet zo vrolijk eindigen.


Stay Hydrated!

Vochtverlies
In warm zonnig weer verlies je meer water dan normaal. Als je per uur meer dan 2% van je lichaamsgewicht in vocht verliest, kan dit héél erg gevaarlijk zijn. Het is dan ook de bedoeling dat je tijdens het hardlopen genoeg drinkt.

Hoe je dat doet? Je hebt immers niet altijd water tot je beschikking tijdens het lopen en lopen met een flesje in je hand is niet heel erg fijn. Sterker nog, het is best wel een beetje vervelend. Je kunt natuurlijk een band om je heupen doen met flesjes water, maar dit is misschien iets te veel van het goede.

Girlscene's Annemerel plant haar routes in de zomer dan ook langs plekken waar ze weet dat ze water kan drinken. Langs het huis van haar ouders, haar oma, waterkraantjes in de duinen. En als ze op een plek is waar ze niemand kent en geen waterkraantjes weet, neemt ze een flesje water mee. Na 2,5 kilometer legt ze het flesje in de bosjes, vervolgens loopt ze nog 1,25 kilometer verder, vervolgens draait ze zich om en loopt ze hetzelfde stuk terug, ze drinkt het resterende water en loopt vervolgens naar huis. Op deze manier hoef je maar 2,5 kilometer met een flesje te lopen en loop je 5 kilometer zonder iets in je handen.

Zonnebrand
Hardlopen in de zon kan niet alleen gevaarlijk zijn omdat de zon kan zorgen voor vochtverlies, je kunt ook lelijk verbranden in de zon. Zorg dan ook altijd dat je je lichaam goed hebt ingesmeerd voordat je gaat lopen. Het liefst met een zonnebrand die tegen zweet bestand is, want reken maar dat je zult gaan zweten in dat zonnetje.

Ook een petje is geen overbodige luxe in de zon. Hiermee verklein je de kans op een zonnesteek aanzienlijk.

Kleding
Vermijd katoenen outfits in de zon. Je denkt misschien 'lekker luchtig', maar daar verkijk je je op. Katoen neemt namelijk vocht op en je katoenen shirtje verandert dus al snel in een nat hoopje ellende. Kies liever voor een dryfit shirtje, dit materiaal voert vocht juist veel makkelijker af. 

Kies ook niet voor een zwarte outfit. Zwart absorbeert warmte. Kies liever voor een wit shirt.

Tijdstip
Is het buiten warmer dan 20 graden? Probeer dan niet tussen 11.00u en 15.00u te rennen, maar plan je run ervoor of erna. De zon is dan namelijk het felst en de temperatuur het hoogst.

Heb jij nog goede hardlooptips voor tijdens een warme zomerdag?

LOVE dit artikel
11 meiden hebben deze blog geloved