Health

Yoga voor beginners

Yoga is ontzettend ontspannend. Je leert met yoga om helemaal tot rust te komen en je volledig te concentreren op je lichaam. Maar waar begin je met yoga? En wat zijn nou de fabels en feitjes? Girlscene heeft het voor je uitgezocht en een aantal tips op een rijtje gezet!

Yoga is erg goed voor je, er zijn ontzettend veel redenen waarom je aan yoga zou moeten beginnen. Zo zorgt yoga voor stressvermindering. Yoga beperkt namelijk de fysieke invloed van stress op het lichaam. Dankzij de ontspannende werking zal er een daling van het stresshormoon cortisol plaatsvinden in het lichaam. Er zijn nog meer bijkomende voordelen zoals verlaging van de bloeddruk en het hartritme, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Yoga verzacht ook nog symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid. Hiernaast word je van yoga natuurlijk ook nog eens ontzettend lenig. En het helpt bij aan een betere lichaamshouding, wat er weer voor zorgt dat het de pijn van nek-en spierkrachten verzacht.  

Yoga
Bron: Tumblr

Klinkt super, maar waar begin je eigenlijk met yoga? Je kunt een aantal yoga posities oefenen en deze keer op keer blijven proberen totdat het vanzelf gaat zoals het zou moeten. Wij hebben een aantal basishoudingen opgezocht om mee te beginnen.  

♥ De berghouding
Adem in en hef je armen langs de zijkanten van je lichaam omhoog langs je oren. Maak je armen lang en kijk omhoog. Houd de schouders laag, verleng je rug en open je borst terwijl de onderste ribben richting de heupbotten blijven wijzen. Door deze berghouding krijg je een rechte rug en sterke benen.

♥ De boog
Ga op je buik liggen, buig de knieën en breng je armen naar achteren en pak je enkels vast. Breng vervolgens het bovenlijf omhoog en houd je schouders hierbij ontspannen. Begin nu met schommelen in de booghouding door met je gewicht naar voren te bewegen, zodat je van je navel naar voren en naar achteren schommelt. Schommel ongeveer 30 minuten lang en ontspan je daarna door op je rug te gaan liggen met je knieën naar je borst opgetrokken. De boog maakt je rug, heupen en schouders leniger en het versterkt de rug.

Yoga
Bron: Theberry.com

♥ De cobra
Ga languit op je buik liggen met je voorhoofd op de grond en de bovenkant van je tenen ook op de grond. Kom vervolgens met je bovenlichaam van de grond door je handen op de grond te zetten, zodat ze onder je schouders staan en strek je armen uit. Reik met je bovenlichaam naar voren. De cobra houding geeft je buikorganen en nieren een diepe massage en versterkt ook je rug.

Er zijn gelukkig ook enorm veel video’s te vinden met verschillende yogasessies. Wij hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet:

Yoga voor beginners deel 1:


Yoga voor beginners deel 2:

Een video voor de gevorderden onder ons:

Doe jij al aan yoga?  

Bronnen: yogaloft.be, yogaonline.nl, yoga-nl.nu

LOVE dit artikel
70 meiden hebben deze blog geloved