Lifestyle

Ontbijttips voor een extra goede concentratie!

Iedereen weet inmiddels wel dat het ontbijt één van de belangrijkste maaltijden is en dat je dit absoluut niet mag overslaan. Een goed en gezond ontbijt draagt ook bij aan een betere concentratie. Maar hoe kun je nu het beste ontbijten en wat zijn nu precies alle voordelen van een goed ontbijt? Girlscene heeft dit voor je uitgezocht, lees hier alles over het ontbijt.

Een goed ontbijt zorgt allereerst voor energie. Je hersenen en je lichaam hebben 's ochtends meteen al brandstof nodig. Zonder het ontbijt kun je je veel minder goed concentreren! En concentratie is toch wel erg belangrijk gedurende een school- of werkdag. Naast dat een goed ontbijt zorgt voor een betere concentratie gedurende de dag, zorgt het er ook voor dat je minder tussendoor zal snoepen. Het ontbijt zorgt er namelijk voor dat je een beter verdeeld voedingspatroon krijgt. Als je het ontbijt overslaat kan je namelijk 's middags of 's avonds juist erg veel trek krijgen, waardoor je te veel zal gaan eten op deze momenten. Je kunt het beste drie maaltijden per dag aanhouden op vaste tijdstippen en regelmatig (twee of drie keer) gezonde tussendoortjes nemen zoals: fruit en mueslirepen, ontbijtkoek of een schaaltje yoghurt bijvoorbeeld. 

Ontbijt
Bron: Facebook

Nu je weet dat je absoluut moet ontbijten, is het ook belangrijk om te weten wat je het beste kunt eten en drinken als ontbijt. Een goed en gezond ontbijt bestaat uit langzame koolhydraten zoals bruin brood, yoghurt met muesli of Brinta. Bruin of volkorenbrood geeft de juiste essentiële voedingsstoffen zoals koolhydraten, mineralen, eiwitten, vezels en vitamine B. Als je met bruin brood ontbijt kun je het beste boter of margarine op het brood smeren. Veel mensen denken dat ze dit juist beter kunnen vermijden, maar in boter of margarine zitten veel gezonde vetten. Deze vetten zijn goed omdat ze de essentiële omega 3 en omega 6-vetzuren bevatten die belangrijk zijn voor groei en ontwikkeling. Een gezond ontbijt bestaat ook uit een stuk fruit en één of twee glazen drank zoals: fruitsap, koffie, thee, melk of een yoghurtdrankje. Let er wel op dat je niet te veel fruitsapjes of yoghurtdrankjes drinkt gedurende de dag, door de suiker die erin zit is het niet gezond om hier heel veel van te drinken. Ook kun je koffie het beste beperken tot 3 a 4 kopjes per dag.  

Tips voor betere prestaties tijdens examens en toetsen
Voor de meiden die toetsen moeten maken is het belangrijk om te weten dat voeding in het algemeen een belangrijke rol kan spelen bij je concentratie. Je begint natuurlijk met een gezond ontbijt zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, maar hier volgen nog wat andere tips!

Ontbijt
Bron: Tumblr

♥ Ga niet lijnen
Het is bewezen dat mensen die aan de lijn zijn slechter presteren op intelligentietesten en testen waarbij het reactievermogen wordt gemeten. Het is zelfs zo dat mensen die lijnen hetzelfde scoorden als mensen die twee glazen alcohol hadden gedronken! 

Eet voldoende groente en fruit
Natuurlijk moet je elke dag voldoende groente en fruit eten, maar tijdens de examenperiode moet je hier nog even extra op letten. Je kunt namelijk gestrest zijn in zo'n periode en door stress verbruik je meer van bepaalde vitamines en mineralen. Een tekort aan vitamines en mineralen zorgt ervoor dat je je minder goed kunt concentreren of dat je je erg vermoeid voelt. Het is ook goed om multivitaminen preparaat te gebruiken, zo weet je zeker dat je genoeg van alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo kun je namelijk eventuele tekorten opheffen en je fitter gaan voelen, maar dit effect is er alleen als je daadwerkelijk een tekort aan één of meer vitamines hebt. Het beste is natuurlijk om ervoor te zorgen dat je door de juiste voeding genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Fruit
Bron: Tumblr

Drink genoeg water
Zorg ervoor dat je genoeg water drinkt, het beste is zo'n 1,5 liter per dag. Als je niet voldoende water drinkt op een dag kun je erg moe worden of last krijgen van hoofdpijn.

Tips vlak voor het examen
Als je extra alert wilt zijn voor een examen kun je best een kop koffie drinken een half uur voor het examen. Dit zorgt ervoor dat je wat alerter bent en het helpt je om je beter te concentreren. Een energiedrankje kan je ook oppeppen tijdens het examen, maar deze drankjes bevatten wel veel suiker. En suiker geeft veel pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Het zorgt even voor energie, maar kort daarna maakt het je juist sloom. Gebruik de energiedrank dus pas voor het laatste gedeelte van je examen.  

Wil je tijdens je examen wat eten? Kies dan ook weer voor langzame koolhydraten in de vorm van een boterham of een banaan. Eet juist geen candybar of snoep, dit bevat weer veel suikers en helpt absoluut niet voor een betere concentratie. 

Ontbijt jij wel elke dag? En wat zijn jouw tips voor een betere concentratie? 

Bronnen: mens-en-gezondheid, gezondheidsnet, preventievegezondheidszorg  

LOVE dit artikel
41 meiden hebben deze blog geloved