Health

Alles over hardloopschoenen

Hardlopen is hartstikke goed voor je, maar zonder de juiste schoenen kun je beter niet gaan rennen. Een 'slechte' schoen kan zorgen voor blessures en heel veel ander leed. Maar hoe kies je nu de juiste hardloopschoen? Die vraag krijgen we heel vaak in onze Girlscene-mail. We zijn natuurlijk geen experts, maar we doen ons best de vraag toch voor je te beantwoorden. 

Toen Girlscene's Annemerel voor het eerst ging hardlopen deed ze dat op oude Nikes. Dat was duidelijk geen goed idee. Ze vertelt..

Mijn eerste stappen in mijn 'hardloopcarrière' zette ik in oude Nikes die ik jarenlang voor gym had gebruikt. Het waren eigenlijk gewoon een soort sneakers. Het was 2006 en hardlopen was nog niet zo doorgebroken dat je op internet overal waarschuwingen vond over het gevaar van hardlopen op slechte schoenen. Ik wist wel dat het niet goed was, maar ja, ik wist niet of ik langer dan een week zou gaan hardlopen en meer dan 100 euro uitgeven voor een bevlieging vond ik een beetje overdreven.

Dus liep ik twee weken lang op slechte schoenen. Iets dat ik beter niet had kunnen doen, want na twee weken kreeg ik te maken met iets dat ik later zou kennen als 'Shin Splints' een blessure aan mijn scheenbeen. Doordat er totaal geen demping en comfort in mijn schoenen zat (en doordat ik helemaal niet getraind was) werden mijn voeten en scheenbenen overbelast.

Ik liet mijn voeten opmeten bij een hardloopspeciaalzaak waar ze me de lelijkste schoenen uit het assortiment aansmeerden. Dat was zuur. Ik moest meer dan 100 euro betalen voor iets waar ik normaliter nog niet in dood gevonden zou willen worden. Dat geld had ik 10x leuker uit kunnen geven bij ZARA. Maar ik was er inmiddels wel achter dat goede schoenen erg belangrijk waren. Dat brengt mij bij tip 1..

Tip 1
Laat je voeten opmeten bij een hardloopspeciaalzaak. Zij weten precies wat voor schoenen jij nodig hebt. Je kunt natuurlijk ook je schoenen online bestellen, dat is vaak iets goedkoper, maar probeer de schoenen eerst in de winkel uit. Zeker als het je eerste paar hardloopschoenen is, is het belangrijk om te weten wat voor soort schoenen je nodig hebt.

Het is belangrijk om te weten hoe je precies loopt. Het kan zijn dat je naar binnen loopt (over pronate) of dat je juist naar buiten loopt met je voet (under pronate). Aan je voeten kun je zien hoe jij waarschijnlijk loopt. Is je voet erg plat (als in: als je er verf onder zou doen, zou je dan je hele voet afdruk hebben), dan loop je waarschijnlijk iets naar binnen. Zou jij als je een voetafdruk zou maken niet heel je voet zien, maar een (groot) gat tussen je grote teen en je hiel hebben? Dan loop je waarschijnlijk iets naar buiten.

Je kunt er voor kiezen om voor schoenen te gaan die jouw voeten ondersteunen op de plekken waar je dat nodig hebt, of je kunt voor een neutrale schoen kiezen met een flexibele zool die je voeten zelf het werk laat doen (bijvoorbeeld Nike Free's).


Nike Free's

Tip 2
Je hebt mensen die overtuigd zijn van het barefoot principe en je hebt mensen die juist schoenen met extra ondersteuning willen. Als ik een keuze zou moeten maken tussen nooit meer schoenen met weinig ondersteuning en schoenen met veel ondersteuning, dan zou ik waarschijnlijk toch kiezen voor de schoenen met weinig ondersteuning, hier kun je namelijk altijd nog een gel zooltje in leggen die voor meer ondersteuning zorgt op de dagen dat je dit nodig hebt. 

Waarom ik voor een schoen als de Nike Free kies? Je traint je beenspieren hier veel meer mee, hierdoor worden je benen sterker. Maar doordat je zelf zo hard moet werken, heb je in het begin wel meer last van spierpijn en niet iedereen houdt het hier lang op vol. Het is maar waar je jezelf prettig bij voelt. In een ideale situatie heb je een paar Nike Free's (of andere schoenen met weinig ondersteuning) en een paar schoenen dat jou ondersteuning biedt op de plekken waar jij dat nodig hebt.

Als je de juiste schoenen gevonden hebt kun je er lekker op gaan rennen. Maar denk niet dat je nu voor de rest van je leven gebakken zit. Zeker als je veel kilometers maakt ben je alweer snel aan nieuwe schoenen toe!


Na 600-1000 kilometer is het tijd voor nieuwe schoenen!

Tip 3
Je doet ongeveer 600 tot 1000 kilometer met een paar hardloopschoenen. Het ligt een beetje aan je gewicht en de manier waarop je loopt. Loop jij heel rustig en wandel je tussendoor en ben je daarnaast ook niet zo zwaar? Dan kun je waarschijnlijk wel 1000 kilometer met je schoenen doen. Loop jij juist veel, snel en in alle weersomstandigheden? Dan kun je wat minder lang met je schoenen doen.

Shoptijd!


Nike Flyknit Lunar 1+: Niet alleen één van de (misschien wel DE) mooiste hardloopschoenen, ze zijn ook revolutionair qua ontwerp. De bovenkant is volledig uit één stuk waardoor de schoen perfect op je voet aansluit. De zool heeft wel weer wat (neutrale) demping, dus je loopt niet compleet op sokken!

Nike Free 3.0 V4: Ook met de Nike Free 3.0 loop je niet direct op sokken, maar de zool van deze schoen is wel dusdanig flexibel dat je dat idee wel krijgt. Dit is de ultieme barefoot schoen.

Nike LunarGlide: deze schoen heeft een zool met veel demping, waardoor het bij iedere afzet lijkt alsof je vliegt. Deze schoen is wel twee keer zo zwaar als zowel de Nike Free als de Nike Flyknit. Ik gebruik deze schoen voor (halve) marathons, omdat je er net wat langer op door lijkt te kunnen gaan.

Mizuno Wave Precision: Deze schoen is voor mensen met een normale 'pronation' (dus niet speciaal voor under of over pronation). Deze schoen is niet zo zwaar en je voelt het contact met de weg goed.

Saucony Progid Ride: Deze schoen heeft een goede demping en is verder erg neutraal.

Asics Gel Noosa: Niet alleen een hip schoentje, maar ook een lichtgewicht exemplaar. Geeft ook veel ondersteuning.

Adidas Supernova Glide: Deze schoenen van Adidas zijn geschikt voor de doorsnee hardloper, ze geven veel ondersteuning en sluiten heel mooi om je voet aan.

Loop jij hard? Wat voor hardloopschoenen heb jij?

LOVE dit artikel
18 meiden hebben deze blog geloved