Superfood als gezonde snack

Food door Quirine

Snacken en snoepen doen we vaak en veel. Dus waarom zouden we dat niet doen met één van deze gezonde superfoods? Je bent niet alleen langer verzadigd door deze producten, je lichaam heeft er ook veel meer aan. En, met de komst van de zomer is het niet erg om even wat meer aandacht aan je eten te besteden ;-). Lees snel verder over welke superfoods we het hebben!

Blauwe bessen

blauwe bessenDit kleine besje is voor veel dingen goed. De blauwe bes dankt zijn kleur aan de stof anthocyaan. Deze stof heeft een goede werking op hart- en bloedvaten. De kleurstof zorgt er ook voor dat de vetophoping in de bloedvaten wordt verminderd. Verder zorgt de bes voor een betere concentratie-, en herstelvermogen en verbetert het geheugen. Deze superfood zit vol antioxidanten en zitten ze vol met vitaminen.

Pure chocolade

superfood

Wat zit er in pure chocolade wat niet voorkomt in melkchocolade of witte chocolade? Het antwoord is Flavonoïden, dit is een antioxidant. Flavonoïden zorgt voor onder andere dat je bloeddruk omlaag gaat en het werk ontstekingsremmend. Verder gaat het veroudering tegen en de structuur van de bloedvaten worden gezonder. Als dat nog niet alles is beschermt flavonoïden het lichaam tegen vrije radicalen. Genoeg redenen dus om repen pure chocolade in te slaan! Maar let op: niet alle pure chocolade valt onder de categorie superfood, juist de pure chocolade met 70% cacao valt hieronder!

Havermout

.De volgende superfood die niet in dit rijtje mag ontbreken is havermout. Havermout is rijk aan vitamine B1, magnesium, fosfor, bevat veel vezels, is goed voor je cholesterol, super verzadigend en het zet je darmen goed aan het werk. Oja, het zorgt ook voor lagere pieken in je bloedsuikerspiegel. So, do I need to say more? Het is vooral geschikt als ontbijt (lekker met pindakaas en banaan!), maar kan ook als een stevig tussendoortje worden gegeten.

Zonnebloempitten

zonnebloempittenZonnebloempitten zit vol met vitaminen: E, B, B6 en B11. Daarnaast zitten er ook mineralen in die goed voor je lichaam zijn. Maar vooral door de vitamine E zijn deze pitjes erg gezond, omdat de zonnebloempit daar  veel van bevat. Het helpt tegen het bestrijden van vrije radicalen in het lichaam. Je hebt al aan 60 gram per dag genoeg. Ideaal dus voor een kleine snack.

Yoghurt

yoghurtDe laatste superfood is yoghurt. Gezonde en sterke botten hebben we natuurlijk nodig met onze actieve levensstijl. Yoghurt bevat veel goede bacteriën die zorgen voor sterke botten. Verder is het goed verteerbaar en rijk aan calcium. Voeg aan je yoghurt fruit en noten toe en je hebt een gezond tussendoortje.

Bron: Teenvogue.com

Eet jij wel eens één van deze superfoods?