Lifestyle

How to: 8 tips bij het organiseren van een groot (verjaardags) feest

Je verjaardag komt eraan en dit keer wil je het groots uitpakken. Je bent immers maar één keer in het jaar jarig. 😉 Bij het organiseren van een groot feest komt veel kijken, je hebt zoveel ideeën in je hoofd en het begin maken is vaak lastig. Dit is waar Girlscene inspringt, wij hebben voor jullie 8 essentiële tips verzameld die jou gaan helpen bij het organiseren van een feest. Lees snel verder en let’s party!

#1 Maak een lijstje met al je ideeën
Vanaf het moment dat je besluit om een feest te gaan organiseren gaan er honderd en één ideeën door je hoofd. Om ervoor te zorgen dat je niet gek wordt is het handig om een lijstje te maken waar je al jouw ideeën op schrijft. Zo krijg je een overzicht van alles en dat brengt ook een beetje orde in je hoofd. Het is sowieso erg fijn om van alles een lijstje te maken, zo is het makkelijk om alles naast elkaar te leggen en met elkaar te vergelijken.

#2 Wie wil je allemaal uitnodigen?
Dit is al gelijk een belangrijke stap bij het organiseren van een groot feest en misschien zelfs nog wel de meest belangrijke van alle stapjes. Jouw gasten maken het feestje en er moeten ook belangrijke keuzes worden gemaakt. Denk als eerste na over wie er absoluut wel bij moeten zijn en wie niet. Hierna kijk je naar anderen mensen die je er wel bij wilt hebben, maar die geen prioriteit hebben. Check even hoeveel mensen je uiteindelijk hebt en of dit te veel is voor jouw feest. Dan moet je gaan overwegen om mensen van de lijst te schrappen of je kiest ervoor om het nog een beetje groter aan te pakken.

Bedenk meteen een ontwerp voor uitnodigingen die je kan versturen. Offline is super leuk, met de post een kaartje ontvangen is weer helemaal hip. Maar online een WhatsApplijst aanmaken is natuurlijk veel makkelijker. 😉

#3 Denk na over het budget
Ook niet het meest onbelangrijke, een budget. Voor dat je aan alle voorbereidingen gaat beginnen moet je wel even weten wat het budget is en wat je mag gaan uitgeven. Misschien organiseer je het feest op locatie of kies je voor een dj, dan is het erg belangrijk dat hier ook geld voor is natuurlijk. Als je alles zelf moet betalen moet je extra goed naar de kosten kijken, maar het is ook een optie om je ouders te vragen voor een bijdrage. Misschien even heel lief voor ze zijn en met puppyoogjes de vraag stellen, dan komt het vast wel goed.

#4 Kies de locatie
Als je het feest thuis organiseert ben je snel en goedkoop klaar, maar als het aantal mensen die je wilt uitnodigen te groot is voor de oppervlakte bij jou thuis moet je voor andere opties op zoek gaan. Er zijn genoeg feestzaaltjes, café of misschien wel jouw lokale sportvereniging waar je het feest mag organiseren. Vaak komt hier een geldbedrag bij kijken, dus spreek goed met de eigenaar af welk bedrag je betaald en voor welke faciliteiten/locatie. Hou ook je budget hierbij goed in de gaten.

#5 Bepaal een thema en kies de decoratie
Nu komt het leukste gedeelte, het thema en de versieringen. Yay! Voor je feestje is het altijd leuk om een thema te kiezen voor de decoratie. Denk aan een black & white, pretty in pink of een Hollywood thema. Alle versieringen worden hierop aangepast en misschien kies je zelfs wel voor een dresscode voor jou gasten. Bij de Hema en de So Low krijg je super veel leuke decoraties, je kunt helemaal losgaan.

#6 Welke hapjes ga je serveren
Food is life en zo ook op feestjes. Je kunt of voor de basic hapjes te gaan denk hierbij aan; borrelnootjes, chips en misschien wel snacks. Of je kiest voor een buffet tijdens het feest, dit kost natuurlijk wel weer wat meer geld dan de normale hapjes. Als dit tweede binnen jouw budget past hoef je zelf niet zo veel tijd te besteden aan het bijvullen van de hapjes, super fijn.

#7 Maak een keuze voor de (alcoholische) drankjes
Ook hier hangt het ervan af of je het feest thuis of op locatie houdt. Thuis is een DIY-corner met alle drankjes echt een top idee, op locatie is vaak een bar aanwezig en dan heb je ook meteen een barvrouw of -man nodig. Ook bij de drankjes heb je de keuze uit de standaard drankjes zoals Bier, wijn en fris. Of je pakt echt uit door er ook mixdrankjes bij toe te voegen. Let hierbij wel op dat iedereen 18+ is! Een sapjes bar met speciale varianten is ook altijd leuk.

#8 DJ of Spotify?
En als laatste: muziek. Muziek is super belangrijk op een feestje en dat bepaalt naast de mensen zelf toch wel de sfeer. Stel een leuke Spotify lijst samen of regel (mits dit binnen het budget past) een dj die de muziek verzorgt. 

Organiseer je een feestje met oud op nieuw? Neem dan zeker even een kijkje in dit artikel voor de leukste party spulletjes. En neem een kijkje in dit artikel voor als je geslaagd bent en ready to party.

Bron: Roomed, House of party | Beeld: iStock