Food

Dit is de reden waarom jij een zak chips altijd in één keer leeg eet

Na een lange werkdag trek jij een zak chips open waar je al de hele dag naar hebt verlangd. Je neemt je voor om maar een handje te eten, maar dit gaat altijd fout. Het is gewoon zó lekker. Je blijft maar graaien in die zak chips en bent niet te stoppen. Hoe kan dat toch? Gelukkig lost Girlscene dit raadsel voor jou op en weet je zometeen precies waarom jij keer op keer die zak tot op de kruimel opeet. 

Als je er eenmaal aan begint, kun je niet meer stoppen. Het is niet de paprikasmaak of aardappel waar we zo gek op zijn, maar het is puur het vet. Als we vet eten, maakt ons lichaam ‘endocannabinoïde’ aan. Dat is een chemische stof die onze eetlust stimuleert. Hierdoor wil je alleen maar meer eten. Dit verklaart natuurlijk al een hoop, maar we kunnen het nog beter verklaren. Wanneer je chips eet, wordt hetzelfde gedeelte in de hersenen geactiveerd als wanneer je drugs gebruikt. Dat gedeelte zorgt ervoor dat je ‘verslaafd’ raakt en daarom blijf je maar chips eten. Natuurlijk zijn deze dingen niet met elkaar te vergelijken, maar in je hersenen worden wel dezelfde delen actief. 

chips eten
Kijk aan, dat verklaart een hoop. Hoe lekker het ook is, toch voelen we ons vaak schuldig als we een hele zak chips hebben gegeten. We weten dat het lastig is, maar toch is het beter om er nog een bodempje in te laat zitten. Wij hebben daarom een paar tips voor je, zodat je toch op de stopknop kunt drukken tijdens je chipssessie. Als je wilt dan, natuurlijk. 😉

1. Kauw beter
Als je goed kauwt, krijg je eerder een verzadigd gevoel en dan is de kans groter dat je kunt stoppen met eten. Het duurt vijftien tot twintig minuten voordat je dit gevoel krijgt. Als je eerst goed kauwt, eet je dus langzamer en heb je sneller genoeg.

2. Doe chips in een schaaltje
Pak een schaaltje en doe daar de hoeveelheid chips in die je van jezelf mag eten. Leg de zak weg en als het op is, is het op. Makkelijker kan haast niet. 

3. Eet stuk voor stuk
Prop niet tien chipjes in je mond, maar eet ze per stuk. Zo geniet je er een stuk meer van en krijg je sneller dat verzadigde gevoel. 

4. Zeg tegen jezelf dat je genoeg hebt
Als je de zak bijna leeg hebt, mag je best tegen jezelf zeggen dat je gewoon genoeg hebt gegeten. Leg de zak zover mogelijk weg en geniet van de nasmaak. 

Beeld: iStock | Bron: womenshealthmag.nl, scientias.nl, nrc.nl, psychologisch.nu,