Lifestyle

Last van een herfstdip? Zo kom je er vanaf

Het wordt sneller donker en als ‘s morgens de wekker gaat, zie jij als een berg op tegen de dag. Je hebt gewoon acht uur geslapen, maar toch voelt het alsof je een nacht doorgehaald hebt. Hoe komt dit toch? Zodra de bladeren vallen, hebben veel mensen last van een herfstdip, dus je bent zeker niet de enige met dit kwaaltje. De vraag van vandaag is dan ook: hoe kom je zo snel mogelijk van deze herfstdip af?

Veel Nederlanders moeten weer geloven aan de herfstdip. Ze voelen zich moe en hebben weinig energie. Vaak heb je zin in eten met veel koolhydraten en het liefst slaap je de hele dag. Je bent jaloers op de dieren die een winterslaap houden. Wat een geluksvogels zijn het ook.   

Om de dag goed door te komen is daglicht erg belangrijk. Daglicht maakt cortisol aan. Dit zorgt ervoor dat je wakker blijft, aandacht hebt voor wat je moet doen en tegen een stootje kunt. Wanneer de dagen korter en donkerder worden, is er minder daglicht en zo raken sommige mensen een beetje ontregeld. Hartstikke vervelend allemaal, want wij willen ons gewoon het hele jaar als een vis in het water voelen. Hoe gaan we dit oplossen?

herfstdip tips1. Pak genoeg zonlicht
Het is belangrijk dat je genoeg zonnestraaltjes op je huid laat branden. Via een raam is niet genoeg, dus je zult echt naar buiten moeten gaan. In de herfst en winter komt de zon gewoon laat op en gaat deze weer vroeg onder. Heel wat uurtjes die jij misloopt. Het is dus belangrijk dat je ook in je pauze naar buiten gaat om de vitamine-D op te vangen. 

2. Water drinken
In de zomer vinden we het vaak geen probleem om water te drinken, maar in de herfst en winter hebben we hier toch meer moeite mee. Het is belangrijk om gehydrateerd te blijven. Water zorgt voor de afvoer van afvalstoffen, een betere stofwisseling en bloedsomloop. Dat heeft invloed op onze hersenactiviteit waardoor je je beter kunt concentreren. 

3. Regelmaat
Ga op tijd naar bed en sta op tijd weer op, zodat er regelmaat in je routine komt. Slaap heb je echt nodig, want in de winter verbrand je meer energie, omdat het koud is. Je lichaam moet warm gehouden worden en daar heb je energie voor nodig. Genoeg reden om je bed in te kruipen. 

4. Doe leuke dingen
Spreek regelmatig af met je vriendinnen, zodat je leuke plannen in het vooruitzicht hebt. Je krijgt niet alleen energie als je eraan denkt, maar als jij terugkomt van een leuk avondje uit, barst jij van de adrenaline. Herfstdip? Bij jou niet gezien. 

5. Doe nieuwe dingen
Nieuwe dingen doen, helpen zeker tegen jouw herfstdip. In je hersenen worden nieuwe verbindingen gemaakt met zenuwcellen, zodat jij precies weet wat je moet doen bij de nieuwe prikkels. In de herfst moet je gewoon even ‘out of the box’ denken. Wil je weten hoe je dit moet doen? Lees dan dit artikel

6. Bewegen
Van bewegen krijg je ook energie en dat is precies wat jij nodig hebt. Ga vooral overdag hardlopen of fietsen, want dan pik je nog daglicht op. Door beweging wordt je humeur beter, dus reden genoeg om vaker je sportschoenen aan te trekken. Alle beweging is goed, dus je hoeft echt niet altijd naar buiten. Soms is het gewoon té koud voor een rondje om het park. 

7. Eet
Tijdens deze donkere dagen heb jij gewoon behoefte om lekker te snaaien. Mensen hebben vaak ook meer trek in koolhydraten. Waarom zou je je humeur slechter maken, door juist niet te eten? Precies, gewoon wat eten als jij daar behoefte aan hebt. Wel met mate natuurlijk. Je bikini hoeft voorlopig toch nog niet aan, dus waar maak je je druk om? 😉

Beeld: iStock | Bron: mens-en-gezondheid.info, gezondheidsnet, goedetengezondleven.nl, oedetengezondleven.nl