Lifestyle

Angsten overwinnen: zo doe je dat

Soms vind je dingen gewoon heel eng. Echt heel eng. Je probeert dit zoveel mogelijk te vermijden, maar soms kun je er gewoon niet omheen. Toch komt er een tijd dat je echt over die drempel heen moet. Tja, hoe ga je dat dan aanpakken? Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar zeker niet onmogelijk. Girlscene helpt zodat binnen de kortste keren jouw angsten verleden tijd zijn. 

Faalangst, rijangst, spreekangst, hoogtevrees en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Soms vind je bepaalde dingen gewoon heel erg spannend. Door deze tips worden deze dingen iets meer draaglijk. 

1. Zoek het op
Je denkt misschien dat het juist niet slim is om je angsten op te zoeken, maar dat is zeker niet waar. Soms moet je gewoon de knoop doorhakken en je verstand op nul zetten. Ga ervoor, want je gaat er echt niet dood aan. Wat zul jij trots zijn op jezelf.

2. Accepteer het
Als je je er gewoon bij neerlegt, merk je dat je een stuk rustiger wordt als je weer zo’n situatie terechtkomt. Als je een hond tegenkomt waar je ontzettend bang voor bent bedenk je bij jezelf “ja, ik ben bang voor honden, maar daar doe ik niets aan.” Je hoeft de hond echt niet te knuffelen, maar je kunt wel rustig blijven. 

angsten overwinnen3. Wees realistisch
Je ziet er ontzettend tegenop om autorijles te nemen, want je vindt het doodeng om achter het stuur te zitten. Het is begrijpelijk dat het spannend is, maar als je realistisch nadenkt, weet je dat veel mensen een rijbewijs hebben. Waarom zou het dan bij jou fout gaan? Geen reden voor paniek.

4. Je leert ervan
Van fouten leer je. Chliché, maar waar. Het hoeft echt niet meteen perfect te gaan, maar dan weet je wat de volgende keer beter kunt doen. Als je het eng vindt om te schaatsen, dan gaat dat de eerste keer niet perfect. De tweede keer gaat het allemaal een stuk makkelijker. 

5. Krik je zelfvertrouwen op
Zelfvertrouwen helpt ook om meer dingen te durven. Je staat steviger in je schoenen en je weet toch wel dat altijd alles goed komt. Lees vooral dit artikel, zodat je direct meer zelfvertrouwen krijgt. 

6. Zoek een begeleider
Als je het eng vindt om zelf actie te ondernemen, dan zoek je toch iemand die je helpt? Als je het eng vindt om auto te rijden, dan vraag je toch of je moeder naast je gaat zitten? Er is vast wel iemand die ervaring heeft met jouw angst en jou met alle liefde wil helpen. 

7. Doorzettingsvermogen
Je hoeft niet van het ene op het andere moment van je angst af te zijn. Fietsen leerde je ook niet vanaf het eerste moment dat jij op de fiets zat. Als je maar vertrouwen hebt in jezelf en doorzet, dan komt het vanzelf goed. De aanhouder wint en dat ga je zeker merken. Niet opgeven dus. 

Beeld: iStock | Bron: socialevrijheid.nl, bsmeets.com, psychologiemagazine.nl