Lifestyle

Zó blijf je gemotiveerd en haal jij het beste uit je leven

Het is maandagochtend en de wekker gaat, jij weet het zeker: vanaf vandaag ga je gezonder eten en elke dag naar de sportschool. Je bent ervan overtuigd dat je deze doelen gaat waarmaken, maar na een paar dagen worteltjes kauwen pak je toch stiekem een stukje chocolade. Beetje bij beetje word je steeds minder gemotiveerd en geef je het uiteindelijk op. Waarom is het halen van doelen toch zo lastig?

Waarom is het toch zo moeilijk om je aan je doelen te houden en gemotiveerd te blijven? Vaak komt dit doordat we er zelf niet helemaal in geloven. We denken al vooraf dat het ons toch niet gaat lukken. Maar door op deze manier te denken halen we onszelf al naar beneden voordat we überhaupt de kans hebben gekregen om aan onze doelen te werken.

Succes

Doordat we leven in een maatschappij waar succes halen voorop staat zijn we altijd bezig met het zo snel mogelijk bereiken van onze doelen. Het is daarom heel frustrerend en confronterend wanneer je een keer geen motivatie of inspiratie hebt om aan je doelen te werken. We zijn namelijk zo gefocust op succes dat we het vreemd vinden wanneer we géén motivatie en inspiratie hebben, terwijl dit juist heel normaal is.

Wanneer je je doelen bereiken wilt dan moet je hard werken, maar je hoeft niet jezelf uit te putten. Het is oké om het even niet te weten. Je hoeft niet voor je dertigste een killer body zoals Fajah Lourens, een geweldige carrière, een eigen huis en vriend te hebben. We leggen de lat zó hoog voor onszelf, maar soms moet je gewoon even een stapje terug doen.

De volgende tips kunnen je helpen om je doelen te bereiken en gemotiveerd te blijven.

Motivatie

Tip 1
We verliezen vaak motivatie om ons doel te bereiken omdat we gefrustreerd raken omdat iets niet loopt zoals we gedacht hadden. Dit is geen reden om te stoppen met het nastreven van je doelen. Voorbeeld: na twee weken hard lijnen stoppen we met het dieet omdat we het niet snel genoeg vinden gaan. Onze verwachtingen voldoen niet aan de realiteit. Het kan helpen je verwachtingen bij te stellen of om terug te denken waarom je het doel gesteld hebt. Je wilde afvallen om gezonder te leven. Misschien zie je dit niet direct terug in gewicht, maar voel je je wel een stuk fitter.

Tip 2
Het is mogelijk dat je geen motivatie meer hebt om je doelen te bereiken omdat je niet meer wordt uitgedaagd. Wanneer we stoppen met groeien en leren raken we verveeld. Met als resultaat dat we minder hard ons best doen. Neem daarom wat extra hooi op je vork en daag jezelf uit. Met een nieuwe uitdaging komt ook motivatie en inspiratie.

Tip 3
Door onrealistische doelen te zetten raken we gefrustreerd. Het niet behalen van je doelen zorgt ervoor dat je nog minder motivatie hebt. Probeer daarom de focus niet al te veel te leggen op het einddoel dat niet gelukt is, maar focus op wat wél gelukt is. Je bent niet misschien niet tien kilo afgevallen, maar die vijf zijn er wel lekker vanaf.

Tip 4
Wees specifiek bij het stellen van je doelen om deze realistisch te houden en makkelijker te halen. ‘Afvallen’ is namelijk niet een doel, dit voorbeeld wel: op 4 juni wil ik minimaal tien kilo kwijt zijn. Je weet zo precies waar je naartoe werkt en je hebt een deadline. Hierna kun je de stappen uitzetten die nodig zijn om je doel te bereiken. Het kan ook handig zijn om je doel te verdelen over kleinere doelen. 

Tip 5
Door het verliezen van motivatie kan ook de zorg voor jezelf verloren gaan. Het is lastig om geïnspireerd en gemotiveerd te blijven wanneer je niet lekker in je vel zit. Zorg daarom goed voor jezelf, juist als je het allemaal even niet meer weet. Hoewel het heel verleidelijk is om met een zak chips te Netflixen, merk je dat je veel meer energie krijgt als je even lekker naar buiten gaat.

Tip 6
Stop met jezelf te vergelijken met anderen. Niemand is zoals jij en dat maakt het zo leuk. Richt je aandacht op je eigen doelen. Leuk voor je collega dat ze binnen een jaar een promotie heeft behaald, maar dat betekent niet dat jij dit ook moet doen.

Tip 7
Vier je successen. Je mag trots zijn als je een deel van je doel, of je doel bereikt hebt. Gun jezelf deze overwinning, ook al lijkt de stap nog zo klein. Dit geeft weer een extra boost motivatie voor je volgende doel.

Bron: Mindbodygreen, L’eau | Beeld: iStock