Lifestyle

5 tips waar ochtendmensen én avondmensen iets aan hebben

Voor sommige mensen maakt het niks uit: avond of ochtend. Maar er zijn ook echte ochtendmensen en echte avondmensen. Zij kunnen simpelweg veel beter concentreren en harder werken op een specifiek dagdeel. Hun biologische klok is daarop ingesteld. Jammer genoeg heeft de rest van de maatschappij zijn eigen klok. Daarom hier vijf tips voor ochtendmensen en vijf tips voor avondmensen.

Word jij ‘s ochtends altijd gelijk helder wakker en ben je elke dag na het avondeten waardeloos? Of heb je juist minstens twintig wekkers nodig om ‘s ochtends bij zinnen te komen en werk je het liefst de hele nacht door? Dan ben jij duidelijk een ochtend- of een avondmens. Heel leuk allemaal, dat je dat van jezelf weet en wat je er mee kan, maar het is niet altijd handig. Zeker niet als de maatschappij om je heen een heel ander ritme heeft dan jij.

Tips voor ochtendmensen die ‘s avonds nog moeten studeren of werken

1. Siësta ‘s avonds
Heb je altijd last van een after dinner dip ‘s avonds? Houd dan gewoon een korte siësta na deze grote maaltijd! Verwerk dit in je dagelijkse planning en merk na verloop van tijd dat het steeds makkelijker wordt en je steeds meer aan je avond hebt. 

2. Tussen de middag meer dan ‘s avonds
Over de grote maaltijd van de dag gesproken: je kunt er ook voor kiezen om in plaats van ‘s avonds ‘s middags warm te eten. Dit zorgt ervoor dat je ‘s avonds (wanneer jij als ochtendpersoon de minste energie hebt) je lichaam minder zwaar werk heeft. 

3. Studeer niet in bed of op de bank
Heb jij altijd moeite met ‘s avonds focussen maar moet je af toe nu eenmaal studeren na het eten? Doe dit dan vooral niet in bed of op een bank. Hier word je namelijk alleen maar vermoeider van. Het is beter om aan je bureau te zitten.

4. Avondpauzes
Valt ‘s avonds studeren of werken je zwaar? Neem dan regelmatig een korte pauze. Dit helpt veel beter dan één stuk doorwerken. Beweging is ook erg belangrijk tijdens deze pauzes als je werk doet waarbij je constant moet zitten. 

5. Zet de juiste muziek op
Kom erachter welke soort muziek en welke liedjes jou goed wakker en gefocust houden. Maak er een speciale afspeellijst van en gebruik dit altijd als je ‘s avonds moet studeren of werken. 


Tips voor avondmensen om ‘s ochtends helder te zijn en beter te werken

1. De beste wekker
Moeite met wakker worden en heb je ‘s ochtends veel wekkers nodig? Zet je wekker ver weg van je bed zodat je ernaartoe moet lopen. Hierdoor ben je in ieder geval gelijk semi-wakker. 

2. Eerst ontbijten en bewegen
Begin ‘s ochtends gelijk met eten en bewegen, dit geeft je lichaam een boost aan energie.

3. ‘s Avonds vroeger in slaap komen door…
Zet lichten in huis ‘s avonds niet zo fel aan en kijk niet tot het einde van de avond naar een scherm (televisie, telefoon, computer…). 

4. Avondritueel 
Ontwikkel een ‘voor het slapen gaan’ ritueel waar je rustig en moe van wordt. Doe dit een paar dagen elke avond en je merkt na verloop van tijd verschil. 

5. Vermijd cafeïne ‘s avonds
Drink koffie, cola en energydrink op z’n laatst vier uur voordat je naar bed gaat. 

Lees ook:

Bron, bron, bron

Beeld: iStock