Food

7x lekkere pasta’s die je op je brood kunt smeren (of uit de pot kunt eten)

Wat is het toch met smeerbare pasta’s? Op de redactie van Girlscene kunnen we er maar geen genoeg van krijgen en het is de beste manier om je cravings in een (smeerbare) handomdraai te stillen. Omdat het een beetje saai wordt om steeds hetzelfde op je brood te smeren, zet Girlscene de 7 lekkerste pasta’s voor je op een rij!

 

A photo posted by Raphael Marquezi (@rmarquezi) on

1. Jules Destrooper Speculoospasta
In deze pasta zit echte boter, wat hem al gelijk in het minder gezonde vakje zet, maar hij is het proberen waard. Als je ooit de koekjes van Jules Destrooper hebt geproefd, weet je dat het niet de meest average koekjes zijn, maar flinterdunne luxe koekjes in bijzondere smaken. De pasta is een verrassend smeerbare spread en heeft een kleine crunch door de koekjes, die niet te overheersend is.

2. Nutella
Wie is er niet bekend met de helende werking van Nutella, van PMS tot een gebroken hart, of gewoon je onstilbare zin in chocola. Het blijft een van de meest geliefde spreads ter wereld en wordt zowel ‘s ochtends als ontbijt als ‘s avonds als toetje gegeten – door jong en oud.

3. Biologische crunchy pindakaas
Gewone pindakaas is er niks bij. Als je een keer deze versie hebt geproefd, ben je waarschijnlijk voor het leven om. Als je een soort gezonde peanut butter & jelly sandwich wilt maken, kan je hier nog suikervrije jam of dadelstroop aan toevoegen; harstikke lekker!

4. Dulce de leche
Dulce de leche is een karamelpasta die vooral in Latijns Amerika populair is en bestaat uit melk, suiker en bakpoeder, wat lang en langzaam gekookt wordt. Hoewel de pasta vrij zoet is, is hij ook best gezond, omdat hij boordevol proteïne, calcium en vitamines zit. Toch is het waarschijnlijk niet slim om dit iedere dag te eten. Om Dulce de leche zelf te maken, is het enige wat je nodig hebt een blikje gecondenseerde melk van bijvoorbeeld Friesche Vlag (staat in de supermarkt vaak bij de koffiemelk). Dit laat je dan ongeveer 2,5 uur zachtjes koken in een pan met water (zorg ervoor dat het blikje continu onder water staat, anders heb je kans dat het ontploft).

 

A photo posted by Lisanne Huiberts (@fotobeautys) on

5. Witte chocoladepasta
Waarom zou je alleen maar melk en pure chocoladepasta eten als het ook anders kan? Dit is alweer in de categorie zoeter dan zoet en niet voor iedere dag, maar het is wel lekker. Als je van warme witte chocolademelk, witte chocoladekoekjes of gewoon van witte chocola houdt, is dit vast iets voor jou.

6. Gezouten karamel spread
Wie is er geen fan van de beroemde Tony’s Chocolonely’s gezouten karamel reep? Zeezout geeft het zoete van karamel een interessante bite en zorgt voor een smaakexplosie die je niet snel vergeet. Als je een keer gezouten karamel in een smeerbare vorm wilt proberen, kan je – zonder je chocoladerepen te hoeven smelten – de gezouten karamel spread een uitproberen.

7. Honingboter
Dit is echt heerlijk en super makkelijk om zelf te maken: je neemt boter, klopt dit totdat het glad is en voegt hier honing en een klein beetje zeezout aan toe. Voilà; je hebt nu iets wat niet in de supermarkten te krijgen is, maar wel echt bijzonder is – leuk om mee te nemen naar een brunch met vriendinnen of gewoon om jezelf een keer op te trakteren.

 

A photo posted by Mirjam (@healthyfoodloverrr) on

8. Amandelpasta
Deze pasta wordt vaak door #fitgirls aangeprezen omdat er weinig koolhydraten in zitten en wel heel veel gezonde vitaminen en vetten. Als je voor een biologische versie gaat, ben je nog beter bezig en er zijn eindeloos veel variaties mogelijk; een klodder op je havermout, door je smoothie of op rijstwafels met rozijnen en een vleugje kaneel.

Welke van deze pasta’s eet jij weleens?

Bron, Bron