Lifestyle

Early birds opgelet: dit doet regelmatig vroeg opstaan met je lichaam

Je komt ze tegenwoordig steeds vaker tegen: verhalen van mensen die overtuigde snoozers waren totdat ze hun hun leven compleet zagen veranderen op het moment dat ze ervoor kozen om vroeg op te staan. Opgepast #fitgirls: vroeg opstaan wordt een nieuwe trend. En: hoe eerder je opstaat, hoe beter het lijkt te werken. 

Als je alle ochtend-enthousiastelingen kunt vertrouwen, kun je behoorlijk wat veranderingen verwachten als je eerder gaat opstaan. Hier heb je ze nog even op een rijtje.

Innerlijke rust
Als je vroeg opstaat, heb je vaak het rijk alleen. Dit is het perfecte moment om zonder door anderen gestoord te worden, te doen wat jij wilt. Misschien is dat genieten van een kop thee terwijl je de nieuwste vlog kijkt of ga je met een killer attitude alvast werken aan je volgende deadline of even sporten. Wat je ook doet: deze tijd is van jou en dat zorgt voor rust.

Tevreden gevoel
Het kan zomaar zo zijn dat als het lunchtijd is, jij alles wat er op je to do lijst staat al kunt afstrepen. Omdat dit betekent dat je de rest van de dag kunt besteden aan andere (ontspannende) dingen, krijg je hiervan een enorm voldaan gevoel. Misschein ben je ook even stiekem opgelucht dat je niet zoals anderen om je heen nog de hele middag bezig bent je werk af te maken. Het gemotiveerde gevoel zal je waarschijnlijk ook aansporen om dit ritme aan te blijven houden, waardoor je zomaar eens veel meer gedaan zou kunnen krijgen en veel meer tijd overhoudt voor leuke dingen iedere dag.

Nul afleidingen
Als jij je het beste concentreert als je zelf met iets aan de slag gaat, zonder door anderen gestoord te worden, zijn de ochtenduren perfect om je volledig te focussen op je doelen.

Meer energie
Dit lijkt tegenstrijdig, maar is het niet. Tenzij je hele nachten doorhaalt, word je niet alleen energieker van het eerder opstaan, maar ook van de nieuwe routines die je nu in je leven hebt. Yoga, sporten of creatief denken zijn allemaal tijdsbestedingen waarvan je zin krijgt om er weer tegenaan te gaan.

Zelfdiscipline
Als je je over die eerste pijnlijke momenten waarbij je de wekker het liefst onschadelijk zou willen maken heen kunt zetten, is vroeg opstaan een skill die je net zoals iedere andere kunt kweken. Naarmate je beter wordt in het opstaan, zul je je waarschijnlijk ook beter aan andere positieve gewoontes kunnen houden, zoals gezond eten en vaker bewegen (zonder te vergeten je af en toe op dat welverdiende stuk chocola te storten natuurlijk).

Afvallen
Het schijnt dat mensen die eerder opstaan vaker gezondere keuzes maken, minder afhankelijk zijn van cafeine en minder vaak het ontbijt overslaan. Uit een recente studie is bovendien gebleken dat vroege vogels vaker een laag BMI hebben. Als je in de ochtend 30 minuten langer blootgesteld staat aan zonlicht, zou dit invloed kunnen hebben op je gewicht, los van je calorie-inname. Tijd om ‘s ochtends in het zonnetje te gaan zitten dus! Dezelfde studie wees trouwens uit dat hoe eerder je opstaat, hoe minder kans je loopt om aan diabates, depressies en slapeloosheid te lijden.

Vrees niet als jij tot nu toe altijd een overtuigde nachtbraker was. Volgens slaapexperts is het enige wat nodig is om de switch te maken commitment, een volhoudende houding en iedere dag op dezelfde tijd opstaan.

Zou jij het ervoor over hebben om een ochtendmens te worden?

Bron, Bron