Food

Zo makkelijk is het om vegetarisch te eten!

Girlscene’s Maudy is niet vies van een challenge. Deze (werk)week besloot Maudy om vegetarisch te gaan eten. “Maar eet je dan de hele week alleen maar groenten en tofoe?” Allesbehalve! Als vegetariër kun je ontzettend gevarieerd eten. Om dat te bewijzen hebben we vijf super lekkere én makkelijke recepten onder elkaar gezet! Zou Maudy na deze week vegetarisch blijven…?

Over het algemeen ben ik (Maudy) niet zo’n vleeseter. Een klein stukje kip of biefstuk af en toe smaakt mij prima, maar ik hoef zeker niet elke avond een groot homp vlees. Toen ik een half jaar in Amsterdam woonde tijdens mijn stage kwam het vaak voor dat ik een week lang geen vlees at. Want a: vlees is duur en b: ik vind het niet zo lekker. Ondertussen ben ik weer elke dag in de collegebanken te vinden en dat betekent dat ik mijn eten van tevoren al klaar moet maken en niet elke dag de tijd heb om zelf te koken (lang leve lange schooldagen!). Lucky for me wilde mijn moeder mij maar al te graag helpen en besloten we samen een week vegetarisch te eten.

Nu hoor ik je denken: “Waarom zou je een week vegetarisch gaan eten?”, deze vraag kreeg ik ook veel uit mijn omgeving. De laatste tijd ben ik me steeds meer bewust van hoe slecht vlees eten is voor het milieu en hoe dubbel het eigenlijk is dat we dieren vetmesten voor ons eigen plezier. Nu nemen we thuis altijd al scharrelkip, maar daar redden we natuurlijk niet de wereld mee. Toch vind ik vleeseten eigenlijk ook een “normale” kwestie, het is namelijk gewoon de natuur. Wel vind ik dat de omstandigheden van de dieren niet “normaal” zijn.

Persoonlijk zag ik deze week vooral als een uitdaging om erachter te komen of vlees nu echt zo’n grote invloed op mij heeft en of ik het eventueel kon missen. Daarnaast wilde ik bewijzen aan al mijn vrienden en familie dat vegetarisch eten helemaal niet saai is. Toch snapte nog niet iedereen het helemaal: “Eet je nu een week alleen maar groenten en tofoe?”

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo gevarieerd gegeten, juist omdat je geen vlees eet word je een stuk creatiever. Daarnaast vond ik het ook helemaal niet moeilijk om een (werk)week geen vlees te eten. Oké, ik moet wel even bekennen dat ik per ongeluk (!) op dag twee de fout in ging. Ik nam één klein hapje filet americain zonder dat ik het door had en ik voelde me daarna zó schuldig! Dat is een van de grootste redenen dat ik niet zo snel echt vegetarisch zou worden. Ik wil mijzelf en anderen niets verbieden. Ik vind dat end of the day iedereen zelf moet weten wat hij/zij wilt eten en waar hij/zij zich prettig bij voelt. Daarnaast wil ik niet dat iedereen altijd maar rekening met mij moet houden. Ik vond het deze week al vermoeiend genoeg om telkens twee verschillende gerechten te koken.

Toch is het vegetarisch eten mij heel goed bevallen. Overdag miste ik helemaal geen vlees. Ik ontbijt altijd met yoghurt en lunch met salade. Toch moet ik bekennen dat een salade met gerookte kip ook wel erg lekker is ;-). Wat betreft avondeten at ik vooral heel veel groenten, dat was helemaal niet saai en vulde ontzettend goed. Ik heb ook een aantal vleesvervangers geprobeerd en ik weet dat deze nodig zijn om bepaalde stoffen en eiwitten binnen te krijgen, maar een super groot succes vond ik deze niet. Het smaakt namelijk gewoon echt niet naar vlees. Het is niet vies, zelfs best lekker, maar het voegt niets extra’s toe aan een gerecht. Waar ik wel super fan van ben (al jaren) zijn de vegetarische burgers van Valess. Een bonk liefde voor deze <3!

Na een (werk)week vegetarisch eten ben ik zeker niet direct om. Ik ben me er wel van bewust dat ik echt niet elke dag vlees nodig heb. Ik ga daarom zeker proberen zo’n drie keer per week vegetarisch te eten, want dat is me zeer goed bevallen. Niet alleen is het beter voor het milieu, ik vind het ook nog eens lekker.

Ben je benieuwd waar ik afgelopen week van heb lopen smikkelen? Lucky you, ik heb mijn vijf vegetarische gerechten onder elkaar gezet die iedereen (zelfs ik!) kan maken en je inspiratie geven. Ik heb er ook foto’s van gemaakt, maar keep in mind dat ik allesbehalve een foodblogger ben ;-).

Alle ingrediënten zijn voor twee personen.


Dit heb je nodig:
– Courgette (2x)
– Pakje gezeefde tomatenpassata 
– Potje geconcentreerde tomatenpasta
– Aubergine
– Knoflookteentjes (2x)
– Zwarte olijven
– Verse basilicum
– Zout en peper
– Pijnboompitjes
– Zongedroogde tomaatjes
– Ui

Dit moet je doen:
1. Gebruik een spirelli of dunschiller en snijd de courgette in dunne slierten. Dit wordt je basis. Strooi wat zout over de courgette wanneer je klaar bent en laat het even staan.
2. Snijd de ui, knoflook en aubergine in kleine stukjes en fruit deze even in de pan totdat ze goudbruin zijn. 
3. Voeg nu de tomatenpassata en de tomaten pasta toe en zet het vuur wat lager.
4. Snijd de zongedroogde tomaten en olijven in stukjes en voeg ze toe aan de saus.
5. Bak even kort wat pijnboompitjes in de pan zodat deze lekker knapperig worden.
6. Wok nu even de courgettepasta in een pan en serveer samen met de saus. Maak het geheel af met met verse basilicum en de geroosterde pijnboompitjes.

Dit heb je nodig:
 Eieren (4x)
– Zonnebloemolie (3el)
– Zak Oosterse roerbakgroentemix
– Kerriepasta (80g)
– Kikkererwten (400g)
– Groentenbouilliontabletten (2x)
– Sour cream (125ml)
– Naanbrood

Dit moet je doen:
1. Kook de eieren in ongeveer acht minuten totdat ze hard zijn. Verhit ondertussen de olie in een braadpan.
2. Voeg de roerbakmix toe en bak voor ongeveer twee minuten. Voeg nu de kerriepasta toe en laat voor ongeveer een minuut koken. 
3. Voeg nu de kikkererwten, één liter water en de bouilliontabletten toe. Breng de soep aan de kook en laat het voor een kleine vijf minuten sudderen.
4. Pel nu de eieren en snijd ze in kleine stukjes. Voeg ze nu samen met de sour cream toe aan de soep.
5. Serveer de maaltijd met wat brood om het echt af te maken :-).


Dit heb je nodig:
– Volkoren pasta
– Verse basilicum
– Ui
– Olijfolie
– Diepvries bladspinazie (450g)
– Boursin Cuisine (250ml)
– Kastanjechampignons

Dit moet je doen:
1. Kook de pasta volgens de verpakking. Snijd ondertussen de ui fijn en de champignon in kleine stukjes.
2. Verhit de olie in een hapjespan en fruit de ui. Voeg nu de spinazie toe en laat deze al roerend ontdooien. 
3. Voeg nu de boursin erbij en breng het geheel al roerend aan de kook.
4. Verdeel de pasta over de borden en schep de schout erbij. Maak het geheel af met wat verse basilicum.


Dit heb je nodig:
– Olijfolie (4el)
– Groentebouillon (1l)
– Teentje knoflook
– Champignonroerbakmix (400g)
– Tivall gegrilde stukjes (175)
– Kookroom light (75ml)
– Geraspte jong belegen kaas
– Risottorijst (300g)

Dit moet je doen:
1. Verhit twee eetlepels olie in een pan en voeg de rijst toe. Roer de rijst goed door tot de korrels glanzen. 
2. Draai het vuur laag en voeg een deel van de bouillon toe. Blijf roeren door de risotto tot de rijst de bouillon opgenomen heeft. Herhaal dit tot alle bouillon is opgenomen. Dit duurt ongeveer twintig minuten. 
3. Snijd de knoflook ondertussen in kleine stukjes en verhit de rest van de olie in een pan. Voeg te knoflook en de roerbakmix toe en voeg na drie minuten de gergrilde stukjes erbij.
4. Schep na de twintig minuten de kookroom, 2/3 van de kaas en het roerbakmengels door de risotto. Breng het eventueel nog wat extra op smaak met wat zout en peper.
5. Verdeel de risotto over de borden en voeg nog wat extra kaas toe.


Dit heb je nodig:
– Zak aardappelen
– Komkommer
– Vleestomaat
– Kaas
– Sla
– Vegatarische hamburger
– Zout
– Italiaansebol (2x)

Dit moet je doen:
1. Schil de aardappelen in plakjes of gebruik een fritessnijder. Doe de gesneden aardappelen in een kom en bestrooi ze flink met wat zout.
2. Giet vervolgens zoveel water bij de aardappelen zodat ze onder water staan. Laat deze ongeveer een half uur staan.
3. Bak na een half uur de aardappelen voor vijf minuten in de frietpan en laat ze hierna uitlekken op keukenpapier. Neem telkens een klein beetje friet om te bakken.
4. Bak ondertussen de “hamburger” in de pan volgens de verpakking.
5. Snijd de tomaat in plakken en bak deze in de pan bij de hamburgers. Voeg wat kaas toe over de hamburger en laat deze smelten.
6. Bak vervolgens de frietjes voor nog ongeveer drie minuten totdat ze mooi bruin zijn.
7. Snijd het broodje doormidden en maak deze op met wat sla, komkommer en eventueel sausjes naar keuze. Voeg de tomaat toe en de hamburger en serveer samen met je zelfgemaakte frietjes :-).

Of jij nu vegetarisch eet omdat je het lekkerder vindt, omdat je het zielig vindt voor de dieren of voor het milieu; iedereen moet doen wat hij/zij wilt :-).

Zoek jij nog meer vegetarische recepten? Dan zijn deze kookboeken misschien wel iets voor jou.

 
500 vega gerechten  /  Vegetarisch, koolhydraatarm en glutenvrij
 

Zou je vegetarisch eten?