Food

6 heerlijke ontbijtjes die voor een lang verzadigd gevoel zorgen

Zoals de meesten van jullie wel zullen weten is het ontbijt een super belangrijke maaltijd. Het is de start van je dag en het kan je echt die kick en energie geven om de dag vol goede moed te beginnen. Wat willen wij het liefste? Een lekker ontbijtje wat ook nog eens zorgt voor een lang verzadigd gevoel. Het is immers echt niet tof als je dertig minuten na je ontbijt alweer met een knorrende maag op de fiets zit. Daarom zetten wij deze 6 heerlijke ontbijtjes voor jou op een rij!

Eieren met quinoa uit de oven

Benodigdheden

– 1 theelepel boter
– 90 gram ongekookte quinoa
– 8 eieren
– 300 ml melk
– 1 eetlepel gehakte knoflook
– 1 theelepel tijm
– 1/2 theelepel zout
– 1/2 theelepel peper
– 200 gram spinazie
– 90 gram Parmezaanse kaas

Verwarm de oven voor op 175 ºC. Neem een ovenschaal en vet deze goed in. Doe de quinoa in een vergiet en maak de quinoa schoon. Voeg net zolang water toe totdat het water van de quinoa schoon blijft. Giet de quinoa vervolgens af.

Doe in een grote kom eieren, quinoa, melk, knoflook, tijm, zout en peper en mix het geheel. Roer vervolgens de spinazie er doorheen. Giet het geheel nu in de ingevette ovenschaal. Dek de ovenschaal af met aluminiumfolie, maar doe dit niet te strak. 

Bak het geheel nu ongeveer 45 minuten lang in de oven. Strooi nu de Parmezaanse kaas over het geheel en zet het nog 10 tot 15 minuten in de oven. De aluminiumfolie hoeft er nu niet meer overheen.

Laat het goed afkoelen en je ontbijtje is klaar! Dit is natuurlijk het makkelijkste om dit gerecht de avond voor je ontbijt te maken, zo ben je ‘s ochtends sneller klaar. 

Ontbijtsmoothie met amandelen

Benodigdheden

– 4 grote aardbeien
– 1/2 banaan
– 75 gram bosbessen
– 85 gram sojayoghurt
– 240 ml ongezoete sojamelk
– 12 rauwe amandelen
– 3 ijsklontjes

Doe alle ingrediënten samen in een blender en blend alles samen tot een romig geheel. Easy!

Bosbessen kokoskoekjes

Benodigdheden

– 130 gram kokosmeel
– 95 gram geraspte kokos (ongezoet)
– 1 theelepel kaneel
– 1 theelepel bakpoeder
– 1/2 theelepel zeezout
– 22 gram honing
– 200 gram appelmoes
– 2 grote eieren
– 2 eetlepels gesmolten kokosolie
– 240 ml amandelmelk
– 150 gram verse bosbessen

Verwarm de oven voor op 170 ºC. Pak een grote kom en doe hier het kokosmeel in met de geraspte kokos, kaneel, bakpoeder en zout. Zorg dat dit één geheel wordt. 

Pak een tweede grote kom en doe hier de honing, appelmoes, eieren, kokosolie en amandelmelk in. Mix deze met een garde. Doe dit vervolgens in de andere kom en voeg de bosbessen toe. Roer het geheel voorzichtig om.

Neem een kleine ovenschaal en vet deze in met de kokosolie. Doe vervolgens het mengsel in de ovenschaal. Laat het vervolgens 30 tot 35 minuten in de oven staan totdat de bovenkant droog is. 

Als het allemaal afgekoeld is kan je er stukjes van snijden. Deze stukjes kun je tot drie dagen bewaren in goed afgesloten bakjes.

Appelkaneelcake met quinoa

Benodigdheden

– 180 gram ongekookte quinoa
– 1 1/2 theelepel kaneel
– 1/2 theelepel nootmuskaat
– 1/8 theelepel kruidnagel
– 2 appels, geschild en in stukjes gesneden
– 40 gram rozijnen
– 2 eieren
– 480 ml vanille sojamelk
– 20 gram maple syrup
– 50 gram gehakte amandelen

Begin met het voorverwarmen van de oven op 170 ºC. Ga hierna verder met het invetten van een kleine ovenschaal

Doe de ongekookte quinoa in een grote kom en voeg alle kruiden toe. Roer dit goed en doe dit vervolgens in de ingevette ovenschaal. Strooi de appel en de rozijnen hieroverheen. 

Doe nu de eieren, de vanille sojamelk en de maple syrup in de kom en roer dit goed door elkaar heen. Giet dit mengsel over de quinoa en het fruit heen. Maak het geheel af door de amandelen erover te strooien. 

Laat dit nu ongeveer een uur bakken in de oven. Laat het goed afkoelen voordat je het eet. Je kunt het ook afdekken en in de koelkast zetten. 

Havermout ontbijtkoek

Benodigdheden

– 200 gram havermout(meel)
– 200 gram speltmeel
– 325 ml amandelmelk (ongezoet)
– 2 eieren
– 1 eetlepel kaneel
– 2 eetlepels koekkruiden
– 6 eetlepels honing
– 2 eetlepels kokosbloesemsuiker
– 2 theelepels bakpoeder
– Snufje zout

Verwarm de oven voor op ongeveer 160 ºC. Bekleed een cakeblik met bakpapier of vet het in met (kokos)olie. 

Neem een grote kom en doe de amandelmelk, de eieren en de honing hierin. Klopt dit door elkaar met een staafmixer of een garde. 

Doe in een andere grote kom havermout(meel), speltmeel, kaneel, koekkruiden, kokosbloesemsuiker, bakpoeder en zout. Roer dit door en voeg het toe aan het beslag met de eieren. Mix dit vervolgens goed met een staafmixer. 

Schep het geheel in het bakblik en zet het voor ongeveer een uur in de oven. 

Appeltaart havermout

Benodigdheden

– 60 gram havermout
– 1 appel
– 1 eetlepel chiazaad
– 1 handje rozijnen
– 5 walnoten
– 1 theelepel kaneel
– 125 ml water of melk 
– Een klein beetje honing

Rasp de appel en doe het in een pannetje samen met de havermout, kaneel, rozijnen en het water of de melk. 

Verwarm dit op een laag vuurtje totdat het een dikke pap is. Voordat de havermoutpap klaar is voeg je het chiazaad toe en roer je dit door.

Schep de pap in een kommetje en strooi de walnoten erover als finishing touch

Wat vind jij van deze ontbijtjes? Heb jij nog andere lekkere recepten?

Bron, bron, bron, bron, bron