Food

8 verrassende yoghurtvariaties die je nieuwe favoriet worden

Van yoghurt weten we hoe je er een lekker ontbijtje maakt. ’s Ochtends met bijvoorbeeld havermout, banaan en honing je dag beginnen. Je kan yoghurt op veel meer verschillende manieren klaarmaken. Wat dacht je van een zoute variant voor je avond-craving met bijvoorbeeld pindakaas of zoete aardappel? Of als je echt eens iets anders wilt, probeer dan een pittige variant. Wedden dat je hierna een nieuwe favoriete yoghurtmix hebt ontdekt?

Heb je zin in een ontbijt, tussendoortje of toetje, maar wil je wel dat het een beetje gezond is? Per smaak hebben we op een rij gezet wat heerlijke combinaties zijn. Kies de smaak waar je zin in hebt en maak de mix.

Zoet
Zoet is de meest gebruikte smaak voor yoghurt, vooral als het om ontbijt of een toetje gaat. Je wilt natuurlijk niet gelijk een sugar rush moeten verslaan, daarom hier wat gezonde en vooral frisse alternatieven.

1. Honing + fijn gehakte amandelen + gesneden vijgen
Snijd de vijgen wel extra fijn, want die zijn heel zoet van zichzelf. Door de vijgen is het geheel al zoet, dus wees voorzichtig met het toevoegen van de honing.

2. Aardbeien + witte chocoladesnippers
Bestaat er een betere combinatie voor je ijs? Nee. Dus waarom zou je dit niet in je yoghurt doen? Voor de chocoladesnippers kan je natuurlijk gewoon een witte chocoladereep in stukjes snijden. 

Zout
Zout is vooral als tussendoortje of avondsnack gewild, maar in je yoghurt had je er vast niet aan gedacht. Voor deze variant is het wel lekkerder om bijvoorbeeld Griekse yoghurt of vollere yoghurt te kiezen. Dan is de zure smaak wat minder aanwezig.

1. Pindakaas + cacao stukjes + zeezout
Goddelijk! Vooral omdat de combinatie pindakaas met cacaostukjes neerkomt op pindakaas met hagelslag, maar dan net iets gezonder. De cacao nibs kun je gewoon bij de Aldi krijgen en ze liggen bij de groente.

2. Gekookte zoete aardappel + gezouten pecannoten + chilipoeder
Deze is voor dare-devils en als je iets meer tijd hebt. Je kunt de chilipoeder eventueel vervangen door bijvoorbeeld paprikapoeder.

Zuur
Misschien niet een smaak waar je per se zin in hebt, maar als je eens iets anders wilt proberen, moet je deze maken. Deze varianten zijn vooral als tussendoortje lekker en zorgen voor een opfrisser.

1. Limoen(schil) + kiwi
De limoen kun je persen, maar kijk uit hoeveel je gebruikt voor je mix. Limoen maakt heel snel zuur of bitter. Door de schil ervan te raspen, is de smaak wat milder maar wel intenser. Kies voor één van beiden, want allebei kan een beetje veel worden. Ook hierbij is het lekkerder om te kiezen voor een mildere yoghurt variant. 

2. Frambozen + donkere chocolade
Deze is té lekker. Je kunt verse frambozen nemen of uit de diepvries. Houd dan wel rekening met de ontdooitijd. Qua donkere chocolade kun je het beste kiezen voor een reep waar meer dan 75 procent cacao in zit. Als je toch al de cacao nibs hebt gehaald, kun je die ook in plaats van chocolade toevoegen.

Kruidig
We are turning up the heat! Heb je zin in iets met heel veel smaak, kies dan voor een van deze varianten. Vooral nummer één is voor de daredevils onder ons en doet het ook goed als maaltijd.

1. Groene of rode peper + mango + gepofte rijst cereal
Dit is een pittige. De mango zorgt ervoor dat de peper qua smaak een beetje geneutraliseerd wordt. Het is handig als je eerst de mango en gepofte rijst aan de yoghurt toevoegt en daarna pas de peper tot het op smaak is. Je wilt tenslotte wel nog iets proeven van de andere ingrediënten.

2. Kaneel + banaan + kokos
Deze is niet pittig, maar wel lekker kruidig. Kokos kun je in snippers kopen, dan is het al gemalen. Voeg een flinke schep toe aan je yoghurt, anders proef je er niets van. Begin met één theelepel kaneel en stop tot je de smaak perfect vindt.

P.s. Als je meer zin hebt in lunch, vind je hier een aantal gezonde en lekkere recepten.

We zijn ontzettend benieuwd of jullie ze gaan proberen? Laat ons weten welke je hebt geprobeerd! En natuurlijk welke je aandurft 😉