Lifestyle

Tem je innerlijke criticus

Ben jij ook helemaal klaar met die stem in je hoofd die constant zegt dat je het fout doet, er vandaag niet uitziet en dat die pukkel op je voorhoofd gi-gantisch is? Iedereen heeft een innerlijke criticus die ervoor zorgt dat we de hele dag door commentaar naar ons hoofd geslingerd krijgen, in de psychologie ook wel superego genoemd. Reken nu af met je innerlijke criticus!

De innerlijke criticus is streng en niet vriendelijk, hij heeft altijd wat te zeuren en is nooit tevreden. We weten dat onze innerlijke criticus soms wat kan overdrijven, maar toch luisteren we keer op keer naar ons superego. Gelukkig zijn er manieren om deze innerlijke criticus minder macht te geven en jezelf weer vrijheid te geven.

We identificeren ons vaak met deze strenge stem. Vaak is deze gebaseerd op normen en waarden van onze ouders, leraren en onze omgeving. Al deze normen en waarden hebben wij eigen gemaakt en onze eigen draai aan gegeven. Zo is dus de innerlijke criticus ontstaan. 

De innerlijke criticus wordt vaak omschreven als de “bad guy”, maar oorspronkelijk is het bedoeld om ons te beschermen. Uit angst om bekritiseerd te worden en de strijd met je ouders steeds aan te gaan hebben we de innerlijke criticus gecreëerd. Hierdoor hebben wij een automatisch systeem dat ons beschermt tegen de kritiek van anderen.

Om je innerlijke criticus te temmen kun je allereerst een lijst maken met alle gedachtes die de innerlijke criticus de hele dag over je zegt. Zit je haar stom, ben je te dik; schrijf alles op. Door alles op te schrijven herken je de boodschappen van je innerlijke criticus en word je je bewust hoe onmogelijk en tegenstrijdig ze zijn. Soms is het namelijk lastig in te zien dat je perfect bent hoe je bent. Je hoeft heus niet elke dag met een Vogue-waardige outfit rond te lopen en je huid kan nu eenmaal niet altijd vlekkeloos zijn. Accepteer dat je imperfecties je perfect maken :-).

Daarnaast is het goed om een beeld van je innerlijke criticus te visualiseren. Onbewust hecht je vaak te veel waarde aan deze gedachtes en ben je jezelf gaan identificeren met je innerlijke criticus. Teken, klei, kleur of schets daarom hoe jij de innerlijke criticus ziet. Hierdoor geef je een ander beeld aan de innerlijke criticus en zal je inzien dat jij en de criticus niet één zijn. Jij bent dus niet de persoon die deze boodschappen over jezelf zegt, maar je superego. 

Probeer jezelf ook af te vragen of er een kern van waarheid zit in de boodschap van je innerlijke criticus. Soms zit er inderdaad een kern van waarheid in. Misschien moet je twee kilo afvallen, maar deze is nooit zo bot als de innerlijke criticus je wilt doen geloven. Na een tijd herken je de boodschappen en denk je “Daar is er weer een!”. Hierdoor leer je te relativeren en wie weet lach je er over een tijdje zelfs om. Je kunt er ook voor kiezen om een positieve gedachte te bedenken elke keer dat je de innerlijke criticus “hoort”. Hoe beter je de innerlijke criticus herkent hoe subtieler hij zal worden, en hoe meer plek er voor liefde voor jezelf ontstaat.

Hoe is het met jouw innerlijke criticus? Erg aanwezig, of valt het mee?

Bron, bron

Beeld: Thinkstockphotos