Food

8 redenen waarom olijven goed voor je zijn

De een gruwelt van olijven en de ander kan er bakken van op. Als je denkt aan olijven dan schieten deze dingen je te binnen: olijfolie, feta, pizza, salade, pasta en een zoute smaak. Wist je dat deze groene en zwarte vruchten van de olijfboom bijna geheel cholesterol, natrium en koolhydraten vrij zijn? De olijf is dus een prima product dat je kunt verwerken in je dieet, als je af wilt vallen. Girlscene zet nog meer voordelen van olijven en olijfolie voor jou op een rijtje. Lees snel verder waarom jij vaker olijven en olijfolie zou moeten eten.

  • Vitaminen

In olijven zitten deze vitamines: A, B1, B2, B6, B11, C, D en E. Vitamine A is bijvoorbeeld goed onmisbaar voor je weerstand en onmisbaar voor je ogen. En vitamine E speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en is goed voor je huid. Vitaminebommetjes dus, die olijven!

  • Afvallen

Ben je bezig met lijnen en afvallen? Dan kun je prima olijven eten als tussendoortje. Eet je 100 gram olijven dan krijg je 136 calorieën binnen, 14 gram vet (waarvan 2,5) gram verzadigd, 1,4 gram eiwit en nauwelijks koolhydraten (minder dan 0,5 gram). Verder bestaat 100 gram olijven uit 4,0 gram voedingsvezel, 2,0 mg vitamine E, 0,020 mg vitamine B6 en nog veel meer gezonde voedingsstoffen.

  • Huid

De vetzuren en de antioxidanten in olijf maken dat olijven (en olijfolie) goed zijn voor je huid. De antioxidant vitamine E die in olijven zit, beschermt de huid tegen UV straling. Ook beschermt vitamine E tegen veroudering en zelfs huidkanker! Nu snap je dus meteen waarom ze olijven vaak verwerken in anti-aging huidcrèmes. Al eeuwenlang wordt olijfolie op de huid gebruikt in de Mediterrane landen, waar de olijfbomen groeien. Sommige mensen smeren hun lichaam voordat zij gaan bakken in de zon liever in met olijfolie dan met ‘normale’ zonnebrand. Olijfolie helpt goed tegen jeuk (als je last hebt van droge plakken) en tegen droog haar.

  • Ogen

Wist je dat het eten van olijven goed kan zijn voor gezonde ogen? Dit komt omdat er vitamine A in olijven zit en deze vitamine is erg belangrijk voor de ogen. Dit komt omdat de ogen vitamine A nodig hebben om onder andere in het donker te kunnen kijken. 120 miljoen van de 128 miljoen cellen in je netvlies hebben de functie om in het donker te kijken. Hoe optimaler die cellen, hoe beter je in het donker kunt zien!

  • Hart en cholesterol

Wist je dat mensen in landen waar veel olijven gegeten worden, zij over het algemeen een gezonder hart hebben? In olijven zitten veel onverzadigde vetten, de vetten die goed zijn voor je lichaam. Als je onverzadigde vetten eet, wordt het cholesterolgehalte omlaag gebracht. Het hart en de aderen kunnen hierdoor beter werken en ook helpt dit tegen een verhoogde bloeddruk.

  • Organen

Vind jij het ook erg vervelend als je na het eten van een lichte maaltijd geen verzadigd gevoel hebt? Als je bijvoorbeeld een salade eet, sprenkel er dan wat olijfolie overheen. Grote kans dat je langer een vol gevoel hebt. Het is namelijk zo dat het oliezuur in olijfolie bepaalde hormonen aanmaakt die de eetlust onderdrukken. Ook helpt olijfolie helpt je maag, lever en gal te beschermen: olijfolie verkleint de kans op verstoppingen, diabetes en galstenen.

  • Tegen reuma en artritis

Ook je botten en gewrichten blijven gezond en soepel door het eten van olijven. Je verkleint namelijk de kans op reumatische artritis en osteoporose (het verliezen van botmassa in de botten) als je olijfolie eet.

  • Pijnstiller

Sommige wetenschappers beweren dat het eten van olijven net zo kan werken als een paracetemol. Olijven zouden dus een pijnstillende werking hebben! Oleocanthal is de stof die in zowel goede olijfolie als paracetemol zit, maar dan in een kleine hoeveelheid.

Ga jij meer olijfolie of olijven eten?

Bron: Bron, Bron, BronBron
Beeld: Thinkstock