Lifestyle

9 tips om kerstkilo’s te voorkomen

Kerstkransjes, kerstdiners, oliebollen.. Tijdens de feestdagen zijn de gezonde eetgewoontes ver te zoeken en door alle cadeautjesstress vergeet je bijna dat je lid bent van de sportschool. De decembermaand is leuk, maar iets minder goed voor de lijn. Natuurlijk is de feestmaand bedoeld om te genieten, dus als je het nieuwe jaar een paar kilootjes zwaarder bent, is dat echt niet erg. Wil je toch voorkomen dat je aankomt tijdens de feestdagen? Met deze tips hoef jij er in het nieuwe jaar geen kerstkilo's af te trainen.

1. Eet alles met mate
Tijdens de feestdagen is er zoveel lekkers te koop dat je bijna niet weet wat je moet kiezen. Het liefst wil je natuurlijk overal van proeven en met de feestdagen moet dat ook gewoon kunnen. Proef gewoon van alles een klein beetje. 

2. Maak keuzes
Tijdens de feestdagen is er zoveel lekkers en is het bijna vanzelfsprekend dat je met alles mee-eet. Heb je zin in een stuk taart of eet je liever wat meer tijdens het kerstdiner? Kies alleen de dingen waar je echt zin in hebt en eet niet alles op de automatische piloot, omdat dat het nu eenmaal bij Kerst hoort.

3. Kook gezond
Als je uiteten gaat is het lastiger om gezond te eten, maar als jij dit jaar voor het kerstdiner moet zorgen kun je een gezonde maaltijd op tafel zetten. Op internet zijn veel gezonde en lekkere recepten te vinden en het is echt niet minder lekker dan een ongezond kerstdiner. En zeg nou zelf, gezond eten is voor niemand slecht!

4. Beweging
Door alle kerststress heb je misschien bijna geen tijd om naar de sportschool te gaan, maar probeer er toch tijd voor vrij te maken. Het zou natuurlijk jammer zijn als je er op Oudjaarsavond achter komt dat je jurkje wel erg strak zit. Op de feestdagen zelf hoef je natuurlijk niet naar de sportschool, maar je kunt wel naar buiten gaan om samen een wandeling te maken. Kun je meteen het kerstdiner laten zakken.

5. Drink water
Als je voor het kerstdiner een paar glazen water drinkt zorgt dat ervoor dat je veel minder eet. Ook handig om een kater te voorkomen 😉

6. Koop niet te veel
Deze fout wordt vaak gemaakt, waardoor je nog twee weken lang van de kerstvoorraad kunt genieten. Met nog 3 dozen bonbons en kerstkransjes voor een heel weeshuis is het natuurlijk onmogelijk om het nieuwe jaar gezond te beginnen.

7. Alcohol
Tijdens de feestdagen zijn er regelmatig momenten om met elkaar te proosten, maar al die wijntjes zie je helaas ook terug op de weegschaal. Alcohol is een echte dikmaker, dus pas daar voor op en drink regelmatig een glas water tussendoor. 

8. Eet alleen ongezond op de feestdagen zelf
Het is misschien verleidelijk om direct het lekkere eten voor de feestdagen in te slaan, maar als je drie weken lang eet alsof het Eerste Kerstdag is dan is de kans groot dat je skinny jeans na de feestdagen niet meer dicht kan. Spreek met jezelf af dat je alleen tijdens de feestdagen oliebollen, chocola en kerstkransjes eet. Dat maakt de feestdagen extra speciaal waardoor je er nog meer van kunt genieten.

9. Geniet!
Genieten is het belangrijkste tijdens de feestdagen. Op deze dagen mag je juist iets extra's. Ze zeggen niet voor niets dat je tussen Oud & Nieuw en Kerstmis aankomt in plaats van tussen Kerst en Oud & Nieuw. Maak je dus niet te druk dat je aankomt en geniet vooral!

Let jij tijdens de feestdagen op je lijn of eet je gewoon waar je zin in hebt?

Bedankt voor de tip, Emma!

Beeld: thinkstockphotos

Girlscene.nl wil samen met jou het verschil maken voor vrouwen en meisjes die tijdens oorlog en conflicten slachtoffer zijn geworden van seksueel misbruik. Samen met jou proberen wij zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het Rode Kruis, zodat zij opgevangen worden en een leven kunnen opbouwen. Samen staan we sterk en daarom willen we met al onze lezeressen iets doen voor dit goede doel. KLIK HIER OM JE CENTJE BIJ TE DRAGEN VOOR GIRLSCENE X SERIOUS REQUEST