Lifestyle

10 tips tegen boosheid en frustraties

Pfff.. Je vader haalt de laatste tijd echt het bloed onder je nagels vandaan. En die collega kun je echt niet uitstaan. Je kunt het bijna niet laten om een vervelende opmerking te maken, maar je probeert het toch. Voor je het weet loopt het uit tot een enorme ruzie en dat is iets waar je absoluut geen zin in hebt. Helaas lukt het niet altijd om je woede te beheersen, waardoor je achteraf spijt hebt. Wat kun je op zo'n moment het beste doen? Girlscene geeft 10 tips tegen boosheid en frustraties!

1. Vraag jezelf af of je boosheid terecht is
Als je boos bent kun je niet alles realistisch bekijken. Vaak zeg je dingen zonder er goed over na te denken. Als je er later over nadenkt, kom je erachter dat het helemaal niet nodig was om zo boos te reageren. Is het de boosheid wel waard? Het is lastig, maar soms kun je bepaalde dingen beter voor je houden.

2. Tel tot 10
Deze ken je waarschijnlijk nog wel, je ouders zeiden vast weleens dat je eerst tot 10 moest tellen. Hierdoor kom je tot rust en reageer je niet vanuit je eerste emoties. Als je even wacht kun je rustiger nadenken en is je reactie waarschijnlijk veel waardevoller om de ruzie op te lossen. Het is lastig, maar probeer het eens en je zult zien dat het echt werkt.

3. Zoek een andere omgeving
Als je ruzie hebt met je ouders, helpt het om even weg te gaan. Zo kunnen jullie allemaal tot rust komen en is de kans groot dat jullie het daarna rustig kunnen uitpraten. Of als je een vervelend berichtje hebt ontvangen, leg je telefoon dan weg. Als je na een tijdje je telefoon er weer bij pakt lijkt de situatie al een stuk minder erg.

4. Beweging
Je hebt vast weleens met de deuren geslagen omdat je boos was op je ouders. Als je boos bent heb je veel energie die uit je lichaam moet. Om die energie kwijt te raken ga je bijvoorbeeld met deuren slaan. Dit is natuurlijk niet de beste oplossing, je kunt bijvoorbeeld beter buiten een eind gaan hardlopen. Na een half uurtje hardlopen voel jij je al stukken beter.

5. Denk aan mensen die jij leuk vindt
Wat zouden zij er van vinden als je zo boos reageert? Hoe zouden zij zelf in deze situatie reageren?


Bron

6. Praat in de ik-vorm
'Ik heb het gevoel dat je kortaf reageert, is er iets gebeurd?' klinkt heel anders dan 'Jij bent echt kortaf de laatste tijd!!!'. Het lijkt misschien niet veel te verschillen, maar je zult merken dat het in de praktijk wel verschil maakt. Door in de ik-vorm te praten geef je aan hoe jij de situatie beleeft, zonder daarbij de ander iets te verwijten.

7. Ademhalingsoefeningen
Probeer het volgende trucje eens als je boos bent: adem 7 tellen in door je neus, houd dit 5 seconden vast en adem vervolgens rustig door je mond uit. Herhaal dit een paar keer en je zult zien dat je je stukken rustiger voelt. Dit trucje werkt trouwens ook als je bijvoorbeeld zenuwachtig, bang of in paniek bent. 

8. Accepteer je boosheid
Het hoort er eenmaal bij dat je af en toe boos bent. Vaak gaat het mis doordat het lastig is om jezelf te beheersen. Je mag echt wel soms boos zijn, maar probeer de manier waarop je je boosheid uit te veranderen.

9. Schrijf het op
Deze tip kent iedereen wel, maar toch gebruikt bijna niemand hem. Het kost wat meer tijd en moeite, maar het is het waard want het helpt echt. Je krijgt inzicht in de reden waarom je boos bent en het maakt je hoofd leeg. 

10. Reflecteren
Als je weer een beetje gekalmeerd bent van je boosheid is het belangrijk om terug te kijken naar de situatie. Was je boosheid wel terecht? Heeft het iets opgelost? Had je het misschien ook anders kunnen aanpakken? Door te reflecteren op je eigen gedrag kun je de volgende keer voorkomen dat je uit je slof schiet.

Wat doe jij als je boos bent?