News

Dit gebeurt er als een modemerk stopt met Photoshop

Knappe koppies, weelderig haar en het perfecte lichaam… Modellen zien er in advertenties gelikt uit. Wat je niet altijd beseft is dat Photoshop ervoor zorgt dat alles er zo perfect uitziet. Dit doen ze om ons het ‘dat wil ik ook’-gevoel te geven zodat we het geadverteerde product gaan kopen. Maar wat als je gewoon stopt met Photoshop? Een Amerikaans modemerk deed dat en dit is wat er gebeurt…

Photoshop en media gaan hand in hand. Als je een tijdschrift openslaat dan staat er geen één foto in die niet is gephotoshopped. Alle imperfecties zijn weggehaald om het er perfect mogelijk uit te laten zien. Door die perfecte kiekjes zouden wij de producten willen kopen, omdat wij er ook zo uit willen zien. Terwijl het helemaal niet de realiteit is! Zelfs modellen hebben onzuiverheden en imperfecties. 

Er wordt al jaren gestreden voor advertenties zonder Photoshop. Dit zou veel beter zijn voor het zelfvertrouwen van (jonge) vrouwen doordat je kan zien dat niemand perfect is. Adverteerders zijn echter nog niet overtuigd, omdat ze bang zijn dat de verkoop hierdoor omlaag gaat. Maar is dat wel echt zo? 

Het Amerikaanse modemerk American Eagle heeft besloten om voor haar lingerielijn Aerie geen gebruik te maken van Photoshop. “We always keep it real. No supermodels. No retouching. We think the REAL you is sexy”, luidt de boodschap op Instagram. “Ze zijn nog steeds modellen en ze zijn nog steeds mooi, maar ze lijken wat meer op ons”, zegt Aerie’s style & fit expert Jenny Altman. “We hebben de eerste stap gezet en hopen dat meiden van over de hele wereld hun eigen schoonheid zien door de campagne.” 

Raad eens wat er is gebeurd sinds de campagne zonder Photoshop… De verkoop is met 9% gestegen! Geen wonder dat Victoria’s Secret onder vuur ligt na de campagne met de slogan ‘The Perfect Body’. We willen geen Photoshop meer, we willen real beauty zien! 

Wat vind jij ervan dat American Eagle Aerie geen Photoshop meer gebruikt? Hoop je dat meer merken hun voorbeeld volgen? Denk je dat het goed zal zijn voor de verkoop of zou jij niks willen kopen door advertenties met imperfecties en onzuiverheden?

Bron: metro.co.uk
Bron beeld: instagram