Food

3x gezonde salades

Je kent het vast wel: het moment dat je bedenkt dat je een salade wil klaarmaken, maar dat je je standaard salade een beetje zat bent. Je vraagt je af wat nog meer lekker kan zijn in een salade, maar eigenlijk ben je gewoon inspiratieloos en weet je niet wat voor salade je moet maken. Maar niet getreurd! Claartje van Foodness heeft weer een paar heerlijke, zomerse salades voor je gemaakt en zo bereid je het!

Makreel salade


Bron

Wat heb je nodig? 

Klop de ingrediënten voor de dressing door elkaar en houd apart. Was de paprika en bos- of lenteui. Snijd ze in reepjes en ringetjes. Kies of je de snijbonen liever rauw of gekookt gebruikt (kook indien gewenst in ongeveer 13 minuten gaar) en snijd ze vervolgens in behapbare stukken. Verdeel de sla over een bord, evenals de groenten. Pluk de makreel in stukjes, gewoon lekker met je handen, en verdeel over de salade. Sprenkel (een deel van) de dressing over de salade. Eet smakelijk!

Knolselderij salade


Bron

Wat heb je nodig?

Laat de rozijnen wellen in lauwwarm water. Maak de knolselderij schoon door de schil en de wortelige onderkant eraf te snijden. Rasp 4/5 van de knolselderij fijn, snijd de rest in dunne reepjes, formaat lucifer. Was de appels, haal het klokhuis eruit en snijd ze in kleine blokjes. Meng de kwark, het citroensap, de honing en de olijfolie in een kom. Voeg flink wat zout en peper toe. Meng de knolselderij met de appels, de (uitgelekte) rozijnen en het kwarkmengsel. Roer goed door, en meng er eventueel nog walnoten door.

♥ Quinoa salade met gekruide kip


Bron

Wat heb je nodig? 

Kruid de kip met het paprikapoeder, kerriepoeder en een flinke snuf zout en peper. Meng de kruiden in een zakje met een paar druppels olijfolie en doe vervolgens de kipdrumsticks in het zakje. Wrijf de kruiden goed in het vel van de kip, door het zakje heen. Laat als het kan minimaal een uur intrekken in de koelkast.

Kook de quinoa gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Zorg dat je de quinoa voor de zekerheid even afspoelt. Kook het pseudograan in bouillon voor extra veel smaak. Giet af en laat staan met het deksel op de pan. Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius. Doe de kip in een ovenbestendige schaal en zet die in de oven. Na 45 minuten zijn ze gaar. Om ze rondom knapperig te maken kun je ze het beste halverwege even omdraaien.

Maak de salade. Was en snijd de radijsjes en paprika in plakjes en reepjes. Snijd de avocado in blokjes. Was ook de spinazie en maak daar een bedje van op de borden. Verdeel de quinoa over de spinazie, en vervolgens ook de radijsjes, paprika en avocado. Klop een snelle en simpele dressing van de twee eetlepels olijfolie en de eetlepel citroensap – eventueel met nog een snufje zout en peper. Verdeel de dressing over de salade. Leg de kipdrumsticks op de salade als die klaar is en eet direct. Eet smakelijk!

Wil je geen recept missen? Schrijf je dan in voor de Foodness nieuwsbrief! Liever iets zoets? Probeer dan deze gezonde chocoladekoekjes!

Welk recept ga jij maken? 
Pin je favoriete salade op Pinbook