Food

3x gezonde koekjes

Ook op een website vol gezonde recepten zoals Foodness.nl vind je gelukkig veel koekjes en taarten. Claartje zocht voor jullie drie recepten voor relatief gezonde koekjes uit. Want ja: in een gezond dieet mag je af en toe echt wel even lekker snoepen! Het moet wel leuk blijven, nietwaar?
 


1. Havermoutkoekjes met rozijn, zonder bloem
Persoonlijk ben ik van mening dat je deze koekjes prima als ontbijt kunt eten. Wat is immers het verschil tussen koekjes van havermout, of een bak gekookte havermout? Precies, dat is er niet! Bovendien is het ontbijt het belangrijkste maal van de dag (zoals ik in deze blog als schreef), dus mag je best flink uitpakken. Bak maar meteen een extra grote portie dus! Tip: als je beslag niet plakkerig genoeg is om mooie koekjes van te maken kun je op het laatst nog een ei toevoegen!

Ingrediënten
Havermout 150 gram
Bakpoeder 1/4 theelepel
Honing 2 eetlepels
Suiker 1 eetlepel
Rozijnen 2 eetlepels
Kokosolie 1 eetlepel (of olijfolie)
(Soja)melk 1,5 eetlepel

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius.
Meng de havermout, bakpoeder, honing, suiker en een snufje zout in een keukenmachine. Heb je geen keukenmachine? Een staafmixer helpt je ook een heel eind op weg: let wel op dat het beslag niet de hele keuken door spettert.
Voeg de rozijnen toe, evenals de kokosolie en de melk. Roer voorzichtig door het beslag, tot alles goed gemengd is. Maak er 10 platte, ronde koekjes van en leg deze op een vel bakpapier.
Bak ongeveer 6 minuten in de oven, tot ze bruin beginnen te kleuren.
Eet smakelijk!


2. Glutenvrije cranberry koekjes
Veel van de recepten op Foodness zijn glutenvrij, net als deze cranberry koekjes. Sommige mensen kunnen namelijk niet tegen gluten, een eiwit dat onder andere voorkomt in tarwe. Zij hebben coeliakie en zijn glutenintolerant. Op Foodness lees je meer over gluten en glutenvrij eten. Daarnaast zijn er ook mensen (vooral in Amerika) die denken dat ze dik worden van gluten, maar daar is eigenlijk helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor. Toch is het goed voor je, ook als je geen coeliakie hebt, om af en toe koekjes te eten die met iets anders dan tarwemeel gemaakt worden. Meer variatie, dus meer verschillende voedingsstoffen. Zo simpel is het!

Ingrediënten
Havermout 150 gram
Kokosolie 2 eetlepels
Banaan ½ stuks
Ahornsiroop 4 eetlepels
Gedroogde cranberry 75 gram
Bakpoeder 5 gram
Kokosschaafsel 20 gram

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius.
Prak de banaan fijn. Meng alle ingrediënten door elkaar (eerst met een lepel, vervolgens met je handen) en voeg eventueel een snufje zout toe. Het deeg is erg plakkeriger, maar moet wel samenhangend zijn. Zorg dat er geen klontjes kokosolie of bakpoeder meer in zitten!
Bekleed een bakplaat met bakpapier. Schep met een eetlepel 12 hoopjes deeg op het bakpapier en druk die plat met de lepel. Ze moeten nog maar ongeveer 3 mm dik zijn, zodat ze zo knapperiger mogelijk worden.
Bak de koekjes 20 minuten in de oven op 200 graden Celcius. Ze zijn gaar als de randen bruin verkleurd en knapperig zijn. Laat afkoelen (als je er af kunt blijven) en eet smakelijk!

Tip: ben je een havermout fan? Probeer dan ook deze super makkelijke pannenkoek van havermout en Hüttenkäse!


3. Koekjes met appel en pindakaas 
Yup, ik ben een pindakaasverslaafde. Ik beken! Er is namelijk niets op de wereld dat lekkerder is dan pindakaas. Nou ja, Nutella misschien. Er zit behalve pindakaas ook lijnzaad in deze koekjes omdat die veel omega 3 en 6 vetzuren bevatten, evenals vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, kalium en zink. Ga voor hele korrels en kneus die, want als je dat niet doet wordt lijnzaad niet verteerd en kun je de voedingsstoffen niet opnemen. Van gebroken lijnzaad, dat ook te koop is, is een groot deel van de voedingsstoffen al vervlogen – zonde! Als nieuwe meelsoort (ter afwisseling!) gebruiken we in dit recept kokosmeel (dat koop je hier!). De hoeveelheden zijn op deze meelsoort afgestemd, maar mocht het beslag toch te droog worden, voeg dan een ei toe.

Ingrediënten
Kokosmeel 80 gram
Bakpoeder 1/2 theelepel
Kaneelpoeder 1/2 theelepel
Roomboter 100 gram
Pindakaas 100 gram (liefst met stukjes noot)
Ahornsiroop 70 milliliter
Appelstroop 70 gram
Lijnzaad 1 eetlepel
Appel 1 stuks

Bereidingswijze
Kneus het lijnzaad in een vijzel of sla erop met een koekenpan. Laat weken in 3 eetlepels water.
Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd de partjes in kleine stukjes.
Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius. Meng het meel, het bakpoeder en de kaneel in een kom en voeg een snufje zout toe.
Meng in een andere kom de roomboter met een mixer met de pindakaas en ahornsiroop tot een romig mengsel. Gewoon prakken met een vork werkt ook.
Meng de natte ingrediënten met de droge ingrediënten en voeg ook het lijnzaad toe. Roer ook de appelstroop door het beslag, evenals de stukjes appel.
Bekleed een ovenplaat met bakpapier en lepel het beslag erop. Zorg dat de koekjes minstens 5 centimeter ruimte tussen de koekjes overblijft.
Bak de koekjes 10-12 minuten in de oven, en laat ze daarna 5 minuten afkoelen buiten de oven. Pas als ze volledig afgekoeld zijn, zullen ze wat steviger worden. Even geduld dus!

Eet smakelijk!

Voor welke koekjes ga jij de keuken in?

Pin je favoriete gezonde snacks in Pinbook