Lifestyle

Wat als de rollen in reclames omgedraaid waren?

In videoclips zien we mannen met mooie vrouwen om hen heen, in reclames proberen sexy dames een lekkernij te verkopen. Dit zijn de stereotypes die we meestal zien, het is bijna normaal. Maar wat als de rollen omgedraaid waren? Jennifer Lopez doet dit in haar nieuwe videoclip en laat knappe mannen om haar heen paraderen. BuzzFeed vervangt de vrouwen voor mannen in reclames. Zouden mannen nog steeds die zak chips kopen als er een halfnaakte man in de commercial zat in plaats van een sexy vrouw?

Nederland is een geëmancipeerd land, tenminste dat zou je denken. Abortus is toegestaan en vrouwen hebben gelijke rechten als mannen. Toch is er wel degelijk seksisme. Hoe dan? Vooral in reclames. We kijken er niet van op dat halfnaakte vrouwen een telefoon of een parfum aanprijzen. Reclames houden op die manier seksisme in stand. Als je de hele dag zulke beelden om je heen ziet, dan ga je zulke stereotypes vanzelf normaal vinden.

Seksisme en stereotypes zijn al eeuwenoud. Vroeger was het helemaal erg. Toen waren er reclames waarin dingen als 'Zelfs een vrouw kan deze fles openen!' gezegd. In dat opzicht is er wel wat verbeterd, maar seksisme en stereotypes bestaan nog steeds. Denk maar aan Axe reclames: als een man deze deodorant draagt, dan komen er allemaal mooie vrouwen op hem af en willen ze hem allemaal verleiden. Nu denken steeds meer mensen: wat als de rolen omgedraaid waren? Zou Axe nog steeds goed verkopen als de vrouwen werden vervangen door mannen?

BuzzFeed probeert het eens uit in een filmpje:

Rollen omgedraaid: Het 'verleid je man'-stereotype:

Rollen omgedraaid: Het 'nerd krijgt mooie vrouw'-stereotype:

Rollen omgedraaid: Het 'sexy vrouw met eten'-stereotype:

Wat vind jij van de stereotypes in reclames en videoclips? Wat vind je ervan dat de rollen omgedraaid worden? Denk je dat mensen nog steeds verleid worden om de producten te kopen?

Bron: buzzfeed