Lifestyle

Tips om rustig te worden in je hoofd

Stress is een nachtmerrie. Je hoofd en lichaam maken overuren als de deadline van een opdracht steeds dichterbij komt of als je nog moet leren voor dat ene belangrijke tentamen dat bepaalt of je het jaar haalt of niet. Voel je dat je uitgeteld raakt en dat je er doorheen zit? Met de volgende tips word je weer rustig in je hoofd en ontsnap je even aan de stresssituaties. 

Opruimen
Opruimen is op zichzelf al een ontspannende klus als je er de tijd voor neemt. Maar nog belangrijker is het resultaat: een opgeruimd huis of werkplek. Wanneer een deadline nadert heb je geen tijd om even onderuit te zakken. Om zo snel en effectief mogelijk te werken is een clean desk daarom een must. Weinig troep om je heen betekent minder rotzooi in je hoofd.

Schrijven
Schrijf je gedachten op. Gebruik hiervoor pen en papier, dat helpt beter dan notities maken op je laptop of telefoon omdat je dan sneller geneigd bent om even op internet en social media te kijken. Als je met de hand schrijft concentreer je alleen op het schrijven en word je niet afgeleid door andere zaken. 

Sporten
Zie sporten als een manier om je hoofd te legen. Het is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hoofd. Daarnaast heb je de rest van de dag meer energie wat je kunt gebruiken voor werk of school bijvoorbeeld. Moet je heel veel stoom afblazen? Probeer dan eens een boksles of een actieve groepsles waarbij je veel springt en waar je voldoende energie voor nodig hebt.

Een (bos)wandeling helpt ook als je naar buiten wilt en niet de beest uit wilt hangen in de sportschool. 

Ademhaling
Ga rechtop in een ontspannen houding zitten of ga op bed liggen. Sluit je ogen en focus je puur op je ademhaling. Laat het niet toe om over andere dingen na te denken dan je ademhaling. Je merkt dat je rustiger wordt als je diep ademhaalt en daarna het volledig uitblaast. Probeer dit tien minuten uit. 

Ontspan
Wat ontspant jou: lezen, zingen of misschien wel tekenen? Neem hiervoor even de tijd, al is het vijf minuten of een uur. Na die tijd kun je weer rustig verder met waar je mee bezig was. 

Fantaseer
Denk na en fantaseer over een plek waar je op dat moment graag wilt zijn. Een bounty-eiland heel ver weg of de plek waar je de laatste vakantie hebt doorgebracht… De kunst is om niet te denken dat het daar zoveel beter is dan hier omdat je zoveel te doen hebt of omdat je nu ruzie hebt met meerdere personen. Alleen positieve dingen mogen in je gedachten voorkomen. 

No computer
Doei social media, internet, apps en berichten: de komende uren staar jij niet naar een scherm. Dit helpt om rustig te worden in je hoofd omdat je niet hoeft te turen naar dat felle licht van je telefoon of laptop. De flitsen van de televisie helpen ook niet om te kalmeren, daarom is het beter om een boek te lezen bijvoorbeeld. 

Wat zijn jouw tips om je hoofd te legen?

Bedankt voor de tip, Iris!