Food

Wat is gezonder: fruit eten of drinken?

Fruit is onmisbaar in je eetpatroon. Het wordt ons aangeraden om twee stuks fruit per dag binnen te krijgen. Je kunt fruit natuurlijk gewoon eten, maar veel mensen kiezen voor fruitsap en drinken dus het fruit. Wij vroegen ons af wat gezonder is: fruit eten of drinken? Girlscene deed wat research en kwam achter het antwoord. 

Onze gezondheid is belangrijk. Op de redactie zorgen we ervoor dat we dagelijks aan genoeg groente en fruit komen, en dat we genoeg bewegen. Helemaal hot zijn smoothies of fruitsappen. Dit is een makkelijke, gezonde en lekkere manier om aan je dagelijkse hoeveelheid fruit (en soms ook groente als je een groene smoothie maakt). Wij waren dan ook heel benieuwd of fruitsap wel écht zo gezond zijn… 

Het korte en misschien wel teleurstellende antwoord is: nee, fruitsap is niet zo gezond als het doet voorkomen. Fruit eten is gezonder. 

We zullen je uitleggen waarom. Een team van wetenschappers uit Engeland, Singapore en de Harvard School of Public Health hebben ontdekt dat het eten van fruit het risico op diabetes type 2 verlaagt, terwijl fruit drinken (in de vorm van sap) dit risico verhoogt. Sap is een minder gezonde optie dan een echt stuk fruit. Het maken van sap vernietigt een aantal belangrijke, gunstige stoffen en antioxidanten. Het vernietigt bijna alle natuurlijke vezels, waardoor er bijna alleen maar suikers over blijven. En de natuurlijke vezels heb je juist nodig om je suikerlevel laag te houden. Dit is volgens de wetenschappers de reden waarom fruitsap het risico op diabetes type 2 verhoogt en waarom een hoge inname van vruchtensap is gekoppeld aan obesitas bij kinderen. 

Fruitsap uit pak is al helemaal niet goed. Veel sappen in de winkels zijn een stuk minder natuurlijk dan ze lijken. Ook al staat er '100% vruchtensap' op, gezond zijn ze nog steeds niet. Deze pakken sap bevatten veel calorieën en zitten vol met onnatuurlijke stoffen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat het langer houdbaar is of dat smaken worden versterkt. Bovendien bevat een fles vruchtensap nog minder vitamines dan, laten we zeggen: een halve banaan. 

Dus: don't fear the fruit! Ga dus voor een lekker appeltje voor onderweg of eet een bakje yoghurt met fruit. 


Bron

Houd jij van fruit? Of vind je het moeilijk om aan je dagelijkse hoeveelheid fruit te komen?

Bron: greatist, shape, fitsugar

Pin je favoriete healthy food in Pinbook