Lifestyle

9 stappen naar een positieve instelling

Ken jij van die nachten dat je niet kunt slapen omdat je denkt aan alles dat fout is gegaan? Je hoofd zit vol met negatieve gedachten. Heel vervelend en eigenlijk ook zinloos. Verdrijf het negatieve met het positieve. Hier lees je hoe je positiever kunt denken. 

Natuurlijk heeft iedereen weleens een dipje. Zo'n dag waarop er voor je gevoel niets goed gaat en je even nergens zin in hebt. Maar soms wordt er drama gemaakt om niks. Misschien zie je het weleens bij een vriendin; alles gaat goed (haalt goede cijfers, heeft een fijne thuissituatie, heeft lieve vriendinnen en is gezond), maar toch is ze niet gelukkig en tevreden.


Bron

Behalve dat negatieve gedachten je een naar gevoel geven, is het ook bewezen dat mensen met een positieve instelling minder stress ervaren, een sterker immuunsysteem hebben en over het algemeen gezonder zijn. Reden genoeg om de negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten! 

1. Waar ben jij blij mee?
De eerste stap naar een positieve instelling is om aan alle goede dingen in je leven te denken. Hierdoor focus jij je op wat je wél hebt en niet op de dingen die je niet hebt of die beter zouden kunnen. Als een extra steuntje in de rug kun je een boekje bijhouden waarin je elke dag opschrijft waar je dankbaar voor bent. Waardeer wat je hebt! 

2. Omring jezelf met positieve mensen
Vaak hebben we niet door hoeveel invloed onze omgeving op ons heeft. Een vriendin die altijd klaagt over hoe stom alles wel niet is kan jou ook een slecht humeur bezorgen. En je kunt je behoorlijk rot voelen door iemand die altijd zegt wat je niet goed doet. Omring jezelf met positieve mensen die je waarderen en je steunen!


Bron

3. Gelukkig zijn is een keuze
Als er iets vervelends gebeurd is het makkelijk om in de slachtofferrol te vallen ('Het leven is niet eerlijk!'), maar dat zal je niks helpen. Neem verantwoordelijkheid. We hebben niet altijd controle over wat er met ons gebeurt, maar wel hoe we daar op reageren. Houd in je achterhoofd dat gelukkig zijn een keuze is.

4. Je kan het!
Denk niet: 'Waarom haal ik altijd slechte cijfers', maar 'Oké, dit cijfer is niet zo hoog als ik had verwacht, maar de volgende keer zal het beter gaan'. Een belangrijk aspect van een positieve instelling is om te denken dat je het wél kan. 

5. Wees aardig
Als je gelooft in karma, dan doe je deze stap al: 'Wat je geeft krijg je terug'. Maak het een 'gewoonte' om tegen iedereen aardig te zijn en mensen te vergeven. Dit zal je ook helpen om lief voor jezelf te zijn. Als je aardig bent tegen jezelf, zal je je jouw fouten kunnen relativeren en de zonnige kant van de situatie zien.


Bron

6. Verjaag het 'zwart-wit denken'
Een positieve denker ziet een situatie niet 'goed' of 'slecht'. Het is hoe je tegen de situatie aan kijkt. Kies ervoor om het van een positieve kant te bekijken. Tuurlijk, er zijn situaties die echt niet leuk zijn, maar bedenk ook dat je er wat van leert. 

7. Rust
We hebben vaak overvolle agenda's -school, bijbaantje, vrienden, familie, vriendje, sporten… wij worden er bij het lezen al gestrest van-, maar vergeten vaak om rust te nemen. Een gehaast leven brengt veel stress met zich mee en je hebt vaak het gevoel dat je een persoon of  ding niet genoeg aandacht geeft (een negatieve gedachte dus). Door rust te nemen zal je dingen kunnen relativeren en de onnodige zorgen kunnen vergeten. 

8. Bedenk wat jij wil
Iedereen heeft weleens het 'oh-wat zal die wel niet van mij denken'-gevoel. Mensen hebben vaak een 'standaard' over hoe dingen zouden moeten zijn en het is onmogelijk om aan iedereens norm te voldoen. Je kunt niet aan alle verwachtingen voldoen en iedereen tevreden stellen. Bovendien zal het je ook niet erg gelukkig maken om steeds te bedenken wat een ander ervan zal vinden. Bedenk daarom goed wat jij wil en leef naar je eigen verwachtingen. 

9. Lach!
Lach om jezelf, maak grapjes.. Have fun! 


Bron

Ben jij positief ingesteld? Heb jij nog tips? Of heb je weleens negatieve gedachten?

Bedankt voor de tip Silke!