Reageer jij ook nooit in de groepsapp? Dan ben je stiekem heel intelligent
Het lijkt misschien een kleine moeite, maar soms doen we het gewoon niet: reageren in de groepsapp. Ben jij hier ook een beetje lui in? Dan ben je stiekem heel intelligent.
Niet reageren in de groepsapp
We kennen allemaal wel die personen die gewoon niet reageren in de groepsapp. Of het nu de groep is van je werk of studie, of de vriendengroep die weer helemaal losgaat; ze lezen het wel, maar reageren nauwelijks. Dit lijkt misschien afstandelijk of ongeïnteresseerd, maar dat is het zeker niet. Zij zijn juist stiekem de meest intelligente mensen! Wij leggen het je uit.
Ze begrijpen de dynamiek van gesprekken
Sommige mensen voelen goed aan waar een gesprek naartoe gaat. Merken ze spanning of een wisseling in de sfeer? Of merken ze de onderliggende emoties van anderen sneller op? Dan weten zij dus ook wanneer ze wel – en juist niet – moeten reageren in de groepsapp. Daarnaast zullen zij subtiele veranderingen ook sneller oppakken dan anderen. Denk aan een andere toon in een appje, of een ongemakkelijke sfeer in het gesprek; doordat zij meer observeren, zullen ze het sneller doorhebben.
Luisteren is belangrijker dan praten
Waar sommige mensen alles eruit flappen, vinden anderen het belangrijker om eerst te luisteren voordat ze spreken. En dit is dus precies wat die vriendinnen die nooit in de groepsapp reageren aan het doen zijn. Hun stilte betekent dus niet dat ze ongeïnteresseerd zijn, maar dat ze rustig over een reactie nadenken. Vervolgens kiezen ze hun woorden zorgvuldig, voordat ze het versturen.
Ze laten zich niet meeslepen in drama
Ontstaat er een negatief beladen gesprek? Zoals geroddel, groepsdruk of een felle discussie? Dan zijn er mensen die zich hier simpelweg van afzonderen. Uiteindelijk is het nooit handig om akkefietjes in de groepsapp (of überhaupt op WhatsApp) uit te spreken. En de mensen die dan ineens niet meer op de groepsapp reageren, zijn dus eigenlijk de meest intelligente.
Tussen de regels doorlezen
Waar het soms nogal cryptisch kan zijn om te ontcijferen wat iemand precies bedoelt, zijn mensen die niet reageren in de groepsapp hier vaak beter in. We zien natuurlijk geen gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal, maar toch weten sommige mensen heel goed wat er bedoeld wordt met een appje. En dat is altijd die ene vriendin die nooit eens een appje terugstuurt.
Communicatie heeft een doel
Verder is het zo dat de mensen die niet reageren in de groepsapp, vaak met een doel communiceren. Ze reageren niet omdat het moet, maar omdat ze iets willen toevoegen aan het gesprek. Dat betekent niet dat jullie gesprek over je nieuwe scharrel diegene niks interesseert; ze hebben er simpelweg niet iets belangrijks aan toe te voegen. Dus zeggen ze maar even niets.
Ze kennen hun grenzen
Last but not least: de mensen die niet reageren in de groepsapp kennen hun eigen grenzen. Ze weten wat ze te bieden hebben en wanneer ze dit wel (en juist niet) kunnen bieden. Ze proberen niet iets te forceren als ze bijvoorbeeld geen energie hebben of simpelweg niet genoeg kennis hebben over het onderwerp. Vinden ze niet dat zij hier iets aan hoeven toe te voegen? Dan doen ze dat dus ook niet.
Dus: het is geen desinteresse
Misschien wel het belangrijkste om te onthouden: dat je vriend(in) nooit reageert in de groepsapp, heeft niks met desinteresse te maken. Ze leest alles gewoon en kiest zorgvuldig waar ze wel of niet op reageert. En daar zouden we misschien allemaal wel iets van kunnen leren. Lees ook: Dit simpele appje zou je nú naar je beste vriendin moeten sturen