Senait ging op haar eerste solotrip: ‘Deze 5 dingen móét je weten als je nog twijfelt’
Alleen op vakantie? Dit zijn de lessen die Senait leerde tijdens haar eerste solotrip
Rond deze tijd van het jaar zie je ze overal voorbijkomen: Instagram-foto’s van vriendinnen die backpacken door Thailand, cocktails drinken op Ibiza of door kleurrijke straatjes in Italië slenteren. Ondertussen zit jij thuis, omdat je beste vriendin al op vakantie gaat met haar vriend, je andere vrienden de hele zomer moeten werken en een familievakantie ook niet echt een optie is. Herkenbaar? Dan sta je voor een dilemma: ga je niet op vakantie, of ga je alleen?
Dat laatste klinkt misschien spannend. Geloof me, dat vond ik ook. Toch besloot ik deze zomer de sprong in het diepe te wagen en in mijn eentje naar Valencia te vertrekken. En spoiler alert: het was een van de beste beslissingen die ik in lange tijd heb genomen! Dit zijn de vijf belangrijkste dingen die ik heb geleerd tijdens mijn eerste solotrip.
1. Kies een bestemming waar jij je prettig bij voelt
Toen ik vertelde dat ik alleen op vakantie ging, kreeg ik meteen vragen als: “Vind je dat niet eng?” en “Maar wat als er iets gebeurt?” Eerlijk? Die gedachten had ik zelf ook. Daarom koos ik bewust voor Valencia. Een toeristische stad, veel Engelssprekende mensen, goede bereikbaarheid én ik had ooit Spaans gehad op de middelbare school (dat laatste gaf me misschien iets meer zelfvertrouwen dan nodig was, maar toch).
Mijn grootste tip? Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig. Je hoeft niet meteen drie maanden door Azië te backpacken. Ook een paar dagen naar een toegankelijke Europese stad is al een enorme stap.

2. Een Airbnb kan je veilige haven zijn
Veel mensen denken bij solo reizen automatisch aan hostels vol backpackers. Hartstikke leuk natuurlijk, maar dat hoeft niet. Ik koos ervoor om te verblijven in Casa Desiré, een prachtige Airbnb midden in Valencia. Na een dag waarin ik mezelf continu uit mijn comfortzone had geduwd, vond ik het heerlijk om een eigen plek te hebben waar ik helemaal kon opladen.
En nog een bonus: als je geen zin hebt om alleen uit eten te gaan, kun je gewoon zelf iets koken. Geen sociale verplichtingen, geen ongemakkelijke momenten. Gewoon jij, een pasta en een Netflix-serie. Perfect.
3. Het leven is geen to-dolijst
Deze les mocht ik eerlijk gezegd ook wel meenemen naar huis. Vaak gaan we op vakantie met een lijstje van twintig bezienswaardigheden die we móéten zien. Maar toen ik alleen reisde, besefte ik hoe fijn het is om die druk los te laten. Ik hoefde met niemand rekening te houden. Geen discussies over welk museum we gingen bezoeken of waar we zouden lunchen. Wilde ik urenlang op een terras zitten? Prima. Wilde ik spontaan ergens anders naartoe? Ook goed. Solo reizen leerde me dat vakantie niet draait om zoveel mogelijk doen, maar om genieten van wat je op dat moment nodig hebt.
4. Je hoeft helemaal niet sociaal te zijn
Voor mijn vertrek dacht ik dat solo reizen automatisch betekende dat ik constant nieuwe mensen moest ontmoeten. Dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn! Online lijkt het soms alsof iedereen die alleen reist direct tien nieuwe beste vrienden maakt, maar dat hoeft helemaal niet jouw doel te zijn. Sommige dagen had ik juist behoefte aan rust. Dan wandelde ik alleen door de stad, las ik een boek of luisterde ik naar een podcast. En weet je wat? Dat was helemaal oké.
Wil je juist wél socializen? Dan gaat dat vaak verrassend makkelijk. Het fijne is dat andere reizigers vaak in hetzelfde schuitje zitten. Veel mensen zijn alleen op pad of staan juist open voor een gezellig gesprek.
5. Niemand boeit het dat je alleen bent
Dit was misschien wel mijn grootste ontdekking. Voor mijn vertrek zag ik mezelf al zitten: alleen aan een tafeltje, terwijl iedereen me medelijdend zou aankijken. De realiteit? Letterlijk niemand gaf erom. Mensen zijn veel te druk met hun eigen vakantie, hun eigen gesprekken en hun eigen foto’s om zich af te vragen waarom jij alleen op een terras zit. Sterker nog: ik denk dat de meeste mensen het niet eens opmerkten. Dat besef voelde ontzettend bevrijdend.

Héél spannend, maar het 100% waard
Natuurlijk vond ik het soms spannend. Natuurlijk waren er momenten waarop ik dacht: het zou leuk zijn als iemand dit nu met mij kon delen. Maar ik kwam ook thuis met iets wat ik anders misschien nooit had gekregen: het vertrouwen dat ik mezelf prima kan redden! Dus twijfel jij al weken of maanden over die solotrip? Zie dit als jouw teken. Boek die vlucht, reserveer die accommodatie en ga gewoon. Want soms blijken de mooiste avonturen precies buiten je comfortzone te liggen. Lees ook: Solo reizen is hot! Dít wil je als vrouw weten voordat je je ticket boekt