Lifestyle

Uit onderzoek blijkt dat we meer geld uitgeven door kerstmuziek

onderzoek-geld-uitgeven-kerstmuziek

Het is weer bijna zover! Nog een paar weken wachten en dan kan het grote winterspectakel weer beginnen. Alle winkels kleding hun gevels gezellig aan en trekken met de meest cheesy kerstmuziek hun klanten naar binnen. Dit is niet natuurlijk niet om de consumenten een warm en fijn feestgevoel te geven, hier zit een hele andere reden achter. Houd je portemonnee goed in de gaten, want winkeliers doen er alles aan om jouw centjes in hun kassa te krijgen.

All I want for Christmas…

Is, een duur horloge, een volledige nieuwe garderobe, een weekendje weg, uiteten en nog véél meer. Mariah Carey, oftewel de koningin van kerstmis, zong ooit “I don’t want a lot for Christmas”. Uhm, daar zijn wij het niet helemaal mee eens. Hoe graag we ook in de romantiek van de feestdagen willen geloven, draait het bij veel mensen om cadeaus. En dit is niet onze eigen schuld! Dit heeft allemaal te maken met het luisteren naar kerstmuziek. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat kerstmuziek ervoor zorgt dat wij veel meer geld uitgeven. Hoe zit dit precies?

Meer geld uitgeven door kerstmuziek

Volgens dit onderzoek blijven mensen langer in een winkel hangen en zijn zij geneigd meer te kopen als er kerstmuziek draait. We leggen de link tussen deze muziek en het kopen van cadeautjes. We worden er vrolijk van en denken aan de gezellige periode rondom de feestdagen. En wat doe je altijd tijdens kerst? Precies ja, cadeautjes ontvangen en uitdelen aan familie en vrienden die je lief hebt. Het geeft je voldoening en we worden graag herinnerd aan dit prettige gevoel.

Hoe gek het ook klinkt, maar deze techniek werkt niet alleen in de wintermaanden. Ook in de warmste maanden van het jaar zorgt kerstmuziek ervoor dat wij meer geld uitgeven. Daarnaast is bewezen dat mensen die zelf graag naar kerstmuziek luisteren, ook degene zijn met het grootste gat in hun hand. Zij houden van kerst en zijn daar dan ook meer mee bezig dan andere mensen. Dit resulteert in een legere portemonnee dan mensen die niet zelf Mariah Carey aanzetten op Spotify.

Elk jaar hebben we het gevoel dat de schappen steeds eerder vol liggen met kerstdecoraties. En dit is ook echt zo! Winkeliers weten precies wat ze aan het doen zijn en wij verwachten volgende zomer alweer de eerste kersthits in de supermarkt. Bewust of onbewust, dit gaan we helaas allemaal merken op onze bankrekening. Ouch!