Health

Toe aan vakantie? Dit is hoe je lichaam dat laat weten

Bij deze hoge temperaturen valt het niet mee als je nog gewoon aan het werk bent. Af en toe kijk je even verlekkerd op Instagram naar de posts van je besties die lekker op het strand zitten of op vakantie zijn. Dat wil jij ook! Het is goed voor je om op vakantie te gaan en hier kun je mentaal en fysiek sterk aan toe zijn. Wist je dat je lichaam signalen geeft als jij toe aan vakantie bent?

Toe aan vakantie? Dit zijn de signalen

1. Slecht slapen
Dit is één van de eerste signalen dat jij wel wat meer rust kunt gebruiken. Slaap je vaak slecht, omdat je ligt te piekeren of eigenlijk helemaal geen zin hebt in de volgende (werk)dag? Dan kan het een goed idee zijn om alles even op pauze te zetten en ertussenuit te gaan. Vakantie werkt ontspannend, vermindert stress en angst en zorgt er dus voor dat jij je batterij weer even helemaal kunt opladen.

Toe aan vakantie signalen

2. Zwaar en vermoeid gevoel
Kost zo’n beetje alles je te veel energie en kun je de puf niet meer opbrengen om iets te gaan doen? Als je je zelfs na een nacht goed slapen nog zwaar en vermoeid voelt, kan het zijn dat je te lange tijd onder stress hebt gestaan. Het zijn signalen van je lichaam dat je toe aan vakantie bent. Even afstand nemen van je werk is dan helemaal geen slecht idee.

3. Snel geïrriteerd zijn
Als je hoofd even niet meer kan, raak je sneller overprikkeld. Dit kan je afreageren op anderen, door te snauwen naar collega’s of vaak geïrriteerd te reageren op je lover of bestie. Jij wilt het liefst met rust gelaten worden en kunt het niet meer opbrengen om geduldig te reageren in bepaalde situaties. Dat je je zo voelt is vaak een gevolg van stress en informatie-overload doordat we veel online zijn.

4. Veel zin in ongezond eten
Heb jij geen zin om te koken en haal je het liefst een pizza of patatje voordat je thuis op de bank ploft? Oei, dit zijn waarschijnlijk signalen dat je aan vakantie toe bent. ‘Je lichaam heeft vaak behoefte aan allerlei ongezonde dingen wanneer je gestresst bent’, zegt een kenner van sundt.nl. ‘Op het moment dat je ongezond eet, raak je in een vicieuze cirkel omdat de verkeerde voeding ervoor zorgt dat je minder energie hebt. Vitamine C kan helpen, want deze vitamine vermindert het negatieve effect van stress op het immuunsysteem waardoor hjet lichaam meer in balans komt. Ook is dit een teken dat je beter wat meer tijd vrij kunt maken voor rust en ontspanning, juist als je hier voor je gevoel de tijd niet voor hebt.’ 

5. Hoofdpijn
Hoofdpijn kan door meerdere dingen komen. Wist je bijvoorbeeld dat de pil je gevoeliger maakt voor hoofdpijn? Duidelijk is dat de pijnsensoren in jouw hoofd extra gevoelig kunnen worden door stress. Ook kan de hoofdpijn komen worden door alle tijd die je achter een beeldscherm zit in plaats van in de frisse buitenlucht. Ben jij toe aan vakantie maar zit dat er even niet in voor jou? Probeer dan iedere middagpauze lekker naar buiten te gaan voor een wandeling. Dat is goed voor de concentratie en je humeur!

Beeld: Roberto Nickson via Unsplash

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved