Beauty

Wist je dat je op school kunt leren over beauty?

Werd je een tijdje geleden nog uitgelachen als je zei dat je geld wil verdienen met het schrijven over beauty, is het inmiddels serious business. Je kunt de kost verdienen met lipsticks reviewen en nagellak testen. Maar natuurlijk komt er nog véél meer bij kijken. Wil jij graag een beautyredacteur of -blogger worden en alle kneepjes van het vak leren? Er is vanaf nu een cursus beautyjournalistiek! In dit artikel lees je er meer over.

Het schrijven over lipsticks en het testen van de nieuwste nagellakjes klinkt misschien als een hobby (en dat is het voor de meesten ook), maar er komt heel wat meer bij kijken. Beauty is serious business. Want ja, niet iedereen lukt het om een succesvolle beautyblogger of -redacteur te worden. 

Cursus
Maar hoe word je dat dan wél? Daar kun je nu voor naar school gaan. Het tijdschrift Grazia heeft in samenwerking met Fontys Hogeschool Journalistiek Tilburg een cursus beautyjournalistiek ontwikkeld. Hoe leuk is dat, op school leren over beauty! Natuurlijk is het niet alleen leuk, maar vooral heel leerzaam. De cursus gaat van start op donderdag 9 april. Tijdens acht bijeenkomsten leren de cursisten wat het werk van een beautyredacteur inhoudt, welke knowhow noodzakelijk is om in dit vakgebied te kunnen werken en hoe cosmetica- en beautyverhalen aantrekkelijk geschreven kunnen worden. De cursus bestaat uit theorielessen, schrijfopdrachten en een masterclass dermatologie.

In de cursus worden de belangrijkste aspecten van het genre behandeld. Aan bod komt onder andere de geschiedenis van de beautyjournalistiek: welke ontwikkelingen heeft dit type journalistiek doorgemaakt? Maar ook: aan welke eisen moet een goed beautyverhaal voldoen? Waarom is dermatologie zo’n belangrijke pijler geworden? En hoe ver reikt de macht van een pr-bureau? Hoe word je een beautyblogger? Hoe onderscheid je je? Iedere bijeenkomst wordt afgesloten met een passende schrijfopdracht die de cursisten thuis kunnen uitvoeren.

Professionals
De lessen worden gegeven door professionals. Gastsprekers zijn:
– Mies de Vries (hoofdredacteur Grazia)
– Karen van Ede (cosmeticajournalist bij o.a. Vogue, Elle, Volkskrant Magazine en Het Financieele Dagblad)
– Jetske Ultee (dermatoloog, onderzoeksarts bij Velthuiskliniek)
– Xelly Cabau van Kasbergen (celebrity visagist)
– Rachel Geerman (celebrity haarstylist)
– Erik Zwaga (journalist, recensent, parfumeur, ontwerper en oprichter van geurengoeroe.com)
– Mascha Feoktistova (oprichtster van Beautygloss.nl)
– Barbelijn Bertram en Elleke van Duin (oprichters van Tekstbureau Mevrouw Van Dale en freelance journalisten. Zij schrijven voor onder andere LINDA, Het Financieele Dagblad, JAN Magazine, Libelle en Marie Claire). 

Prijs
Alle deelnemers krijgen bij voldoende deelname aan de cursus van Fontys Hogeschool Journalistiek Tilburg (FHJ) een certificaat uitgereikt. De cursus kost € 750. Kijk op beautyjournalistiek.fhj.nl voor meer informatie. 

Wat vind jij ervan dat er nu een cursus beautyjournalistiek bestaat? Zou je de cursus willen volgen? 

Beeld: thinkstockphotos

Must reads 👀