Lifestyle

Hakken, handtassen en hoofddoeken

Veel Nederlanders zien de hijab (de hoofddoek) als een teken van vrouwenonderdrukking. Maar in Maleisië dragen veel jonge moslima's deze hoofddoek juist met trots. Net zoals hakken en handtassen is de hijab hier een hippe modeaccessoire waar veel geld voor wordt betaald. Farahein Abdul Mutalib startte haar eigen hijablijn voor modebewuste studentes met een krappe beurs. Deze maand komt haar eerste collectie uit.

Farahein is een frisse verschijning op verschillende manieren. Bij een gesluierde vrouw verwacht je misschien een gesloten uiterlijk en donkere kleuren. En armen, benen, hals en hoofd bedekt. Farahein is juist het tegenovergestelde. Ze draagt een sierlijke lange zwarte jurk die slank afkleedt, met daarover een losvallende beige safariblouse. Een felgele hijab is mooi gedrapeerd rondom haar gezicht en hals. Dit alles afgewerkt met veel kleurige armbanden en ringen. Maar het belangrijkste is dat ze een lach van oor tot oor heeft en vrolijk op je afstapt, je hand pakt en je welkom heet. Door haar open karakter valt het eigenlijk helemaal niet op dat ze compleet gesluierd is. Een hartelijk en verrassend welkom in Kuala Lumpur.

De hijab is in Maleisië een mode-item en wordt door vrouwen gedragen als een echte accessoire of sieraad. Los van de religieuze betekenis wordt er veel mee geëxperimenteerd en is het een volwaardige aanvulling op de outfits van de Maleisische vrouw. Je ziet de hijab in alle soorten en maten, wat zorgt voor een kleurrijk en divers straatbeeld. In Kuala Lumpur zie je overal winkels speciaal voor hijabs en in bijna alle reclames komen prachtige hijabdragende modellen voor. Het is voor Maleisische vrouwen een kledingstuk om je uiterlijk en schoonheid juist te tonen in plaats van te verbergen.

In Maleisië beginnen veel meiden al op jonge leeftijd met het dragen van een hoofddoek. Zo ook Farahein, zij droeg voor het eerst een hijab op twaalfjarige leeftijd. Een groot verschil met haar moeder die pas op haar vijfenveertigste begon met het dragen van een hijab. De keuze om je meer Islamitisch te gaan kleden ligt in haar familie bij het meisje of de vrouw zelf. Het tegenovergestelde van het stereotype dat moslima’s gedwongen worden zichzelf te bedekken. Farahein: ‘Mijn vader zei juist: “Doe het asjeblieft nog niet, je bent veel te jong om je al zo aan je geloof te binden.” Hij was bang dat ik het niet zou volhouden en het als een teleurstelling zou ervaren.’

Voor je puberteit beginnen met het dragen van een hijab is heel vroeg. Maar Farahein vond de vrouwen die hijabs droegen intrigerend en mooi. ‘Ik zie het dragen van een hijab juist als een creatieve uitdaging. Het is eigenlijk een verrijking van mijn uiterlijk. Door het experimenteren met verschillende stijlen, prints en materialen kan ik mij uiten. Het maakt mij als hijabdragende moslima uniek.’

In de modewereld zijn het doorgaans de grote, dure merken die de nieuwste trends bepalen. Voor hijabs is dat niet anders. Helaas zijn deze merken voor vele vrouwen en zeker voor jonge studentes onbetaalbaar. Heb je toch genoeg geld te spenderen, dan is Fareeda de plek waar je moet zijn. De bekendste hijabwinkel in Kuala Lumpur heeft een eigen hijablijn en is immens populair in heel Maleisië. Een kijkje in de winkel nemen is een flinke onderneming, je staat gemiddeld een uur in de rij. De boetiek is vrij klein en helemaal vol pashoofden en kledingrekken met kleurige hijabs.

Bij rijen mensen voor de deur verwacht je vrij betaalbare handelswaar, maar niets is minder waar. Een vrij sobere Fareeda-hijab kost wel tweehonderd ringgit. Dat is omgerekend iets minder dan vijftig euro. Voor de exclusievere modellen tel je gemakkelijk vijfhonderd ringgit neer. Forse prijskaartjes dus, die lang niet voor iedereen betaalbaar zijn. Een probleem voor hippe studentes die er, ondanks hun krappe beurs, toch modieus bij willen lopen. Maar gelukkig ontstaan er alternatieven.

Farahein: ‘Op een gegeven moment wilde ik graag andere hijabs dan die in de winkels te verkrijgen waren. Ik wilde andere materialen en kleuren, maar die waren niet verkrijgbaar of ongelooflijk duur. Gelukkig kan mijn moeder goed overweg met de naaimachine. Ik heb toen mijn ideeën uitgetekend en mijn moeder heeft ze toen voor mij genaaid.’ Farahein kreeg steeds vaker leuke reacties op haar eigen originele hijabs en mensen vroegen of ze er ook een voor hen kon maken. Zo ontstond het idee om een eigen hijablijn te starten.

Samen met haar moeder heeft ze nu haar eerste hijablijn gecreëerd genaamd ‘Flair by Farah’. Haar vriendinnen zijn haar doelgroep: jonge, modebewuste studentes die ondanks een klein budget toch stijlvol voor de dag willen komen. De eerste collectie is met name op de basis gefocust, dus zijn het allemaal nog egale hijabs in heel veel verschillende kleuren. Faharein: 'Als deze eerste collectie goed gaat, wil ik graag hijabs gaan ontwerpen met vrolijke prints, maar voor een eerste lijn leek het me verstandig om simpel te beginnen.’

Per stuk gaan ze twintig ringgit kosten. Dat is nog geen vijf euro en daarmee dus heel betaalbaar. Farahein heeft alle ontwerpen bedacht en haar moeder heeft de eerste versies in elkaar gezet. Vervolgens hebben ze samen de patronen uitgetekend. Op dit moment helpen Faharein's familieleden met het in elkaar zetten van de hoofddoeken, maar als de collectie aanslaat hebben ze al een naaiatelier op het oog bij wie ze de hijabs gaan laten maken. ‘Ik heb nu al veel pre-orders. Ik draag zelf alleen nog maar mijn eigen hijabs en veel meisjes bij mij op school willen ze graag hebben. Superfijn natuurlijk, ik hoop dat alle bestellingen doorgaan.

Inspiratie haalt Faharein met name uit de mensen om haar heen. ‘Ik kijk graag naar wat mensen dragen en hoe ze zich profileren. Ook luister ik goed naar wat mensen willen of missen. En ik kijk goed naar wat ìk nou mis in mijn kast, zo is het ooit allemaal begonnen. Ik wilde bijvoorbeeld bij een mooie donkere jurk een hijab in knallende kleur maar kon die nergens vinden, toen ben ik hem gewoon zelf gaan maken.’ Daarnaast kijkt ze graag naar wat in de mode is en bekijkt ze heel veel modedocumentaires. Coco Chanel is een grote inspiratiebron voor haar omdat het een vrouw was die haar onafhankelijkheid terug liet komen in haar ontwerpen. Daarnaast volgt ze ook veel bloggers. Bekende bloggers lopen vaak een beetje voor op de mode omdat zij dikwijls gesponsorde kleding krijgen van verschillende merken. Zo kun je een beetje spieken wat er hip wordt over een tijdje.

Faharein's visie op mode is duidelijk: ‘Style comes first, comfort comes second! Dat wil niet zeggen dat kleding om modieus te zijn niet lekker mag zitten. Al mijn hijabs zijn makkelijk te dragen en te knopen maar zien er wel lekker fris uit.’ Deze maand wordt Flair by Farah gelanceerd. Helaas zal de lijn alleen in Maleisië te bestellen zijn, maar wie weet wat de toekomst Farahein nog allemaal brengt.

Door Eva ten Doeschate

Laat je inspireren in Pinbook

Must reads 👀