Lifestyle

Met deze tips krijg jij makkelijk een ritme in je dagen en meer rust in je hoofd

Tot twee jaar geleden hadden de meeste mensen wel een goed ritme in hun dagen. Tegenwoordig is dit anders, nu je veel thuis moet werken of online lessen volgt kan het lastig zijn om ritme in je dagen te houden. Wij gaan je hier een beetje bij helpen!

Zó krijg jij een beter ritme (en meer rust in je hoofd)

In deze gekke tijd kan het lastig zijn om je ritme te behouden. Dit is hoe dat iets makkelijker wordt!

Voordelen van een ritme

Een ritme in je dagen hebben heeft heel veel voordelen. Je voelt je minder moe en je krijgt meer rust in je hoofd. Als je ritme helemaal door de war is ben je in je hoofd veel drukker. Dit komt doordat je gedachtes alle kanten opschieten gezien je eigenlijk niet zo goed weet wat je wanneer moet doen. Daarnaast is het voor je gezondheid ook beter om regelmaat in je dagen te hebben! Het opbouwen van een ritme kan lastig zijn, dus hier zijn wat tips!

Slapen en wakker worden

Één belangrijk ding is om elke dag rond dezelfde tijd op te staan. Tuurlijk hoef je de dagen dat je thuiswerkt echt niet om 6:00 uit je bed, maar probeer wel binnen maximaal een uur van tevoren wakker te worden. Ben je nou écht geen ochtendmens? Daar kunnen wij je ook bij helpen! Ga ook elke avond rond dezelfde tijd naar bed, ook als je de volgende dag online les of werk hebt.

Eten

Ontbijt, lunch en avondeten geven je door de dag heen energie. Daarom is het belangrijk om elke dag op hetzelfde tijdstip te eten. Zo hoef je je ook geen zorgen te maken over wanneer je volgende maaltijd is, want als dit elke dag op hetzelfde tijdstip is zit het helemaal in je routine! Weer een zorg minder. 

Beweging

Probeer elke dag genoeg beweging te krijgen. Of je nou ‘s ochtends een halfuur eerder op staat om een wandeling te maken, of dat je na het avondeten een rondje gaat hardlopen, genoeg beweging is heel belangrijk voor een gezond ritme. Probeer dit ook consequent te doen, dus elke dag rond dezelfde tijd. Het is bewezen dat je door voldoende beweging minder stress hebt, waardoor je dus meer rust in je hoofd krijgt!  

Thuis werken of online les

Het is nou eenmaal zo dat je in deze tijd meer thuis zit. Probeer een rustige plek te creëren waarin jij op je gemak aan het werk kan. Hou ook gewoon je normale tijden aan en neem niet onnodig veel pauzes. Als jij je normale werk/schooltijden aanhoudt blijf je veel beter in je ritme. Het is lastig om voor langere tijd gefocust te blijven als je thuis aan het werk moet. Een goeie tip hiervoor is om je telefoon even aan de kant te leggen! Leg hem bijvoorbeeld in een andere kamer, of zet hem op niet storen zodat mensen je nog wel kunnen bellen als er wat is.