Health

Sportoefeningen om thuis te doen (zodat jij ook nu in shape kunt blijven)

Het zijn rare tijden. We mogen de deur niet meer uit om af te spreken met vriendinnen, familiebezoekjes kunnen niet doorgaan, en er zijn nog veel meer dingen die je door het coronavirus even over moet slaan. Zo ook je bezoekjes aan de sportschool of aan je sportvereniging. Gelukkig hoef jij ook thuis niet stil te zitten, en zijn er genoeg sportoefeningen die je thuis kunt doen om in shape te blijven.

Push-ups
Push-ups, wie kent ze niet? Je gaat op je buik liggen, en duwt jezelf met je armen omhoog. Doe dit in verschillende sets, bijvoorbeeld 3 keer 15 push-ups. Het ligt er natuurlijk aan hoe getraind jij al bent, en wat voor jou goed voelt. Als je het nog wat zwaar vindt kun je ook je knieën op de grond laten leunen, terwijl je de push-ups doet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door FitsportLand Schiedam (@fitsportland) op

Sit-ups
Dit is een hele goede oefening om je buikspieren mee te trainen. Ga op je rug liggen, houd je benen plat op de grond, er probeer met je bovenlichaam rechtop te gaan zitten. Doe dit ook weer in sets van aantallen die voor jou goed voelen. Als je meer uitdaging nodig hebt, dan kun je er ook voor kiezen om een voorwerp vast te houden terwijl je jezelf overeind helpt. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door BiggiBardot (@biggibardot_official) op

Lunges
Ga rechtop staan, en zet met een been een stap naar voren (of naar achteren). Buig hierna met je lichaam naar beneden, waardoor je diep moet hurken. Ga daarna weer rechtop staan. Doe dit in sets.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door A N N A M O Y A N O (@annacristina324) op

Squats
Als jij weleens oefeningen hebt gedaan om je bilspieren te trainen, dan zijn squats jou absoluut niet ontgaan. Ga rechtop staan, en ga als het ware ‘zitten’. Niet echt, want je mag juist nergens op leunen. Houd dit een aantal seconden vol, ga weer rechtop staan en herhaal dit een aantal keer. Ook hier kun je ervoor kiezen om een voorwerp vast te houden om op die manier de opdracht zwaarder te maken.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Fitness centar ChiroSport (@chirosport_fitness) op

Planken
Voor een plat wasbordje op je buik moet je best wel wat geduld hebben. Een goede oefening hiervoor is planken. Ga met je buik op de grond liggen, zet je onderarmen (of je handen) op de grond, en duw je lichaam omhoog. Blijf voor een bepaalde tijd in deze houding zitten, en laat je lichaam daarna weer zakken. Herhaal dit een aantal keer.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Love Life 🤸‍♂️🍍 (@edentribe) op

Springtouwen
Als jij je schuur of zolder doorzoekt kun je heel wat tegenkomen. Een springtouw, bijvoorbeeld. Springtouwen is niet alleen leuk, maar ook nog eens heel goed voor je lichaam. Thuis springtouwen kun je dus ook goed doen als je beweging wilt hebben. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Victoria (@kotovrass) op

Hoelahoep
Als je inmiddels een springtouw hebt gevonden, zoek dan ook nog even door naar een hoelahoep. Ook dit is naast leuk om te doen, goed voor je lichaam. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Selin Erbilgiç (@selinerbilgic) op

Beeld: iStock