News

Bijdragen aan een betere wereld? De beste initiatieven op een rij

jongeren-wereld-verbeteren

Steeds meer jongeren zetten zich de laatste jaren in voor een betere wereld. Young Impact en ABN AMRO proberen jongeren te motiveren en inspireren om met verschillende initiatieven anderen en de wereld te helpen naar een betere toekomst. Dit doen ze door verschillende projecten te organiseren zoals Young Impact Day, waar jongeren impact maken en dit ook gezamenlijk vieren.

Young Impact X ABN AMRO

De jongerenorganisatie Young Impact is uitgegroeid tot één van de grootste spelers op het gebied van maatschappelijk bewustzijn onder jongeren in Nederland. Hun doel is dat ze zoveel mogelijk jonge mensen willen motiveren om in actie te komen om de wereld te verbeteren. Volgens Young Impact zouden jongeren de wereld namelijk positief kunnen veranderen, omdat ze daar de energie en het talent voor hebben.

Young Impact focust zich op vijf centrale thema’s: klimaat, gelijke kansen, diversiteit, gezondheid en maatschappij. Er wordt het hele jaar door veel aandacht besteedt aan deze belangrijke thema’s. Dit wordt gedaan door middel van een impactprogramma op honderden scholen, school take-overs die een hele school voor één dag onderdompelen in de wereld van impact maken en natuurlijk ook als knaller op de vuurpijl: Young Impact Day, met de uitreiking van de Young Impact Awards.

View post on Instagram
 

Sinds 2019 werkt ABN AMRO samen met Young Impact. Samen willen zij jongeren motiveren en activeren bij het maken van een maatschappelijke impact, om de wereld een stukje mooier te maken. ABN AMRO heeft namelijk een heldere maatschappelijke ambitie: een schone en gelijkere wereld achterlaten voor onze kinderen. De jongeren die door Young Impact met initiatieven komen dragen hier met hun nieuwe ideeën en frisse energie een steentje aan bij. En dat is precies wat ABN AMRO en Young Impact willen bereiken.

Manieren waarop jongeren de wereld verbeteren

Maar op welke manieren proberen jongeren de wereld te verbeteren en hoe kun je misschien zelf ook wel een steentje bijdragen? ABN AMRO en Young Impact hebben hier onderzoek naar laten doen.

1. Gelijke kansen

Uit dit onderzoek is gebleken dat één op de vijf jongeren de komende twee jaar graag in actie wil komen om gelijke kansen te stimuleren. Dit is ook een van de projecten waarmee ABN AMRO invulling geeft aan haar maatschappelijke betrokkenheid. Ze hebben als sponsor de mogelijkheid om de weg naar een duurzame wereld met gelijke kansen voor iedereen te versnellen.

View post on Instagram
 

“We geloven dat jongeren de kracht hebben om verandering teweeg te brengen. Het is bijzonder om te zien hoe zij zich inzetten om de maatschappij verder te brengen en als partner ondersteunen we hen daar graag bij”, aldus Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations bij ABN AMRO. “Ons doel is om jongeren te blijven inspireren om een positieve bijdrage te leveren. Dat doen we door coaching vanuit medewerkers en door deze generatie impactmakers te vieren tijdens Young Impact Day.”

2. Klimaat en milieu

In actie komen voor het klimaat en milieu bleek de afgelopen twee jaar ook erg populair. Uit het onderzoek is gebleken dat 46 procent van de jongeren hiervoor in actie is gekomen. Zo zijn er opruimdagen georganiseerd, werden er klimaatprotesten gehouden en werd er aandacht besteed aan Meat Free Mondays en vegetarische weken.

3. Mentale gezondheid

De komende jaren mag er nog meer aandacht worden besteed aan initiatieven rondom mentale gezondheid. Want slechts 14 procent heeft zich hiervoor ingezet de afgelopen twee jaar. Maar in de toekomst zal dit percentage wel hoger worden. Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat 20 procent van de jongeren zich in de aankomende twee jaar in wil zetten voor dit thema.

4. Vrijwilligers- en liefdadigheidswerk

Ook heeft 47 procent van de jongeren zich ingezet door vrijwilligers- en liefdadigheidswerk te doen. In de afgelopen twee jaar waren jongeren dus vooral actief met het helpen van anderen mensen, zoals activiteitenbegeleiding en vluchtelingenondersteuning.

View post on Instagram
 

Jongeren voelen zich niet gezien

Toch vinden veel jongeren tussen de 14 en 21 jaar dat ze niet vaak genoeg worden gezien als een groep die zich op een goede manier inzet om de wereld te verbeteren, bleek uit hetzelfde onderzoek. En dat niet alleen, want ook bijna de helft van de Nederlandse jongeren vindt dat ze niet serieus genomen worden wanneer zij een initiatief starten. En 69 procent van hen zou ook graag meer ondersteuning willen als ze een initiatief starten om de wereld beter te maken.

Maar ondanks deze cijfers heeft toch zeven op de tien jongeren de afgelopen twee jaar één of meerdere keren meegedaan aan een initiatief om de wereld een stukje beter te maken. En dat zal voorlopig alleen nog maar meer gaan groeien. Zo heeft 89% van de jongeren aangegeven ook mee te willen doen aan een initiatief om de wereld te verbeteren.

Young Impact Day

Dit jaar vond Young Impact Day plaats op 1 juni in AFAS Live in Amsterdam. Het was het zevende jaarlijks terugkerende event dat in het teken stond van jongeren en hun impact. Samen met meer dan 5000 jongeren heeft Young Impact dit jaar ook weer veel impact gemaakt. En dit hebben ze groots gevierd. Er waren toffe optredens en speeches van artiesten waaronder Maan en Raven van Dorst. En natuurlijk stonden er ook veel maatschappelijke acties op het programma.

View post on Instagram
 

Zo zijn er 6000 jongeren in actie gekomen, zijn er 700 kledingitems geupcycled met impactvolle patches, hebben de jongeren 500 statiegeldflessen ingezameld voor het goede doel en zijn er 400 sleutelhangers geperst van oude brandweerslangen. Het was dus weer een geslaagde editie van Young Impact Day. Ben jij er volgend jaar ook bij?

In samenwerking met Young Impact & ABN AMRO