10 ergernissen aan afvallen #83

Blog door Domino

De zomer is volop aan de gang en daar hoort natuurlijk sporten en gezond eten bij. Maar niet voor mij dit jaar! Het is de afgelopen drie tot vier weken zo heet geweest dat ik het echt niet aankon om te gaan sporten. Maar ondanks dat heb ik wel een paar pogingen gedaan om op mijn voeding te letten en zijn er wel wat dingen geweest waar ik tegen aan liep. Hier wil ik het vandaag met jullie over hebben.


Heel veel nadenken

Vanaf het begin van de dag begint het al: wat ga je eten? Wat past binnen het plaatje wat je mag eten en wat niet? Heb je dat wel in huis? Wat neem je voor de lunch mee? Weet je zeker dat ze dat op je werk of op je school hebben? Hoe ga je dit speciale brouwseltje vervoeren? Wat ga je vanavond eten? Welke boodschappen heb je daarvoor nodig? Moet je daarvoor naar een speciale voedingswinkel? Een lekker gevoel om mee op te staan zeg!

Gewicht verliezen betekent niet gelijk dat je buik strakker wordt

Dat buikje mag wel eens wat minder worden, dus laten we een beetje af gaan vallen. Na een paar weken flink afvallen, ben je een paar kilo lichter geworden. Kan je eindelijk jezelf vertonen in een bikini! Maar als je hem aantrekt lijkt het alsof er niets veranderd is. Je hebt nog steeds hetzelfde buikje. Hoopte je dat je met een bikini body op het strand kon gaan liggen, zie je er nog steeds uit alsof Wallie de Walvis is aangespoeld.

Het is een soort oneindig strafkamp

Nu je een paar weken je afvalschema volhoudt, voelt het alsof je bijna niets meer mag. Je slaat zowat alles af, omdat je rekening moet houden met je dieet. Pas wanneer jij zeker weet wat er wel en niet inzit, mag je het van jezelf eten. Je wilt niet van je schema afwijken. Het vervelende is dat het alleen niet lijkt op te houden. Je hoort iedereen praten over leuke feestjes en drankjes die ze gaan doen en het enige waar jij aan kan denken zijn die leuke sportsessies en het eindeloze water wat je gaat drinken.

Je borsten worden kleiner

Ondanks dat het afvallen je een stuk zelfverzekerder maakt, maakt het je ook wat onzekerder. Omdat je borsten voor een groot deel uit vet bestaan, en je dat vet aan het verbranden bent, worden je borsten automatisch ook kleiner. Zo ga je opeens van een cup D naar een cup B door het verliezen van wat kilo’s. Leuk hoor, zo’n halve tomatenplant elke dag naar binnen werken, maar het zou fijner zijn als daardoor de slechte vetjes weggaan, in plaats van de goeie vetjes.

Je concentratie gaat naar minder belangrijke dingen

Zo was je misschien in de pauzes van je werk druk bezig met het bijwerken van je sociale leven of op school de laatste dingetjes aan het overkijken voor een toets, zo ben je nu druk bezig met je calorieën voor elke maaltijd bij te houden. Vroeger maakte je je zorgen om je schriften die je niet bijhad, nu om het feit dat je bent vergeten om die 3 gram boter die je op je boterham hebt gesmeerd bij het calorieschema te tellen.

Iedereen denkt meteen dat je een eetstoornis hebt

Als mensen nog maar een glimp opvangen van een app waar je calorieën mee kan tellen is het al een feit, je hebt een eetstoornis. Zonder dat jij enig idee hebt hoe je die app überhaupt moet gebruiken, omdat je hem sinds je hem downloadde nog geen tijd hebt gehad om hem te gebruiken, heeft de hele school al verhalen over je verzonnen. Je kotst je eten altijd uit, je eet een stuk minder dan vroeger, je snoept nooit meer en bent al tien kilo afgevallen! Dit nieuws hoor je dan van je beste vriendin, terwijl je rustig een stukje chocoladetaart naar binnenschuift. Tja, mensen moeten zich met iets bezighouden.

Op wat gaan we letten?

Worden het de vetjes, de eiwitjes of dan toch de suikers? Het is altijd spannend wie de gelukkige winnaar wordt. Je kunt er niet aan ontkomen, als je wilt afvallen, moet je goed op je ADH letten. Het is alleen zo ontzettend lastig. Eet je iets met minder suiker, dan zit er wel veel vet in. Zit er weinig eiwit in? Dan zit er extra veel suiker in. Als je echt zo min mogelijk stoffen binnen wil krijgen kan je net zo goed het dieet van Stampertje het Konijn volgen! Rijk aan calcium en uh… nog meer calcium!

Wat voel je je toch… gelukkig, nu je afgevallen bent!

Ja, je kunt echt wel zien dat je afgevallen bent zeg! Je straalt helemaal! Hoeveel kilo ben jij al niet kwijtgeraakt deze afgelopen tijd zeg, wauw! Hoe lang ben je nu al bezig? Je ziet er een stuk beter uit zeg, veel gezonder! Iedereen heeft wel een soort nieuw beeld van je gekregen, nu je aan het afvallen bent. En dan te bedenken dat je nog maar een paar dagen bezig bent, tot nu toe alleen bent aangekomen en er een toename van 200% is qua chagrijnigheid.

Personal trainer

Hoe werkt deze methode precies? Aan de ene kant wil je afvallen met cardio, want je wilt lichter worden, maar je wilt ook geen spiermassa verliezen. Wat nu? Misschien kan een personal trainer me helpen! Maar 100 euro per uur! Wat een koopje! Dus het kost me maar €2200,- om op mijn streefgewicht te komen! Ik denk dat ik ook maar eens personal trainer ga worden.

Je voedingspatroon wordt aangepast, met het daarbij horende kostenplaatje

Naast dat geweldige plan om de personal trainer in te schakelen, stelt die ook nog eens voor om een dieet in te voeren. Wat gojibessen hier, wat tarwegras daar en een toefje chiazaad om het af te maken. Wat zijn die dingen duur zeg. En laten we nou even heel eerlijk zijn, voor iets wat we waarschijnlijk een paar keer leuk vinden maar daarna nooit meer gebruiken, is dat toch wel jammer.


Wat irriteert jou het meest aan afvallen?

Do it for the after selfie xxx.’