Tips om om te gaan met iemand die depressief is

Blog door irisjuhhhx

Hee allemaal,

Dit onderwerp is wat lastiger maar wederom denk ik dat het goed is dat ik het plaats.

Zelf ben ik al een jaar zwaar depressief en ik merk dat mensen het soms lastig vinden om ermee om te gaan, vooral in het begin maar nu ook nogsteeds. Veel mensen weten niet wat ze moeten doen en laten je vallen, in angst om iets verkeerds te doen, terwijl het juist fijn is als er mensen voor je zijn. Er zijn best veel mensen denk ik die een depressief iemand kennen en daarom denk ik dat het wel handig is dat ik dit schrijf. Veel plezier met lezen en ik hoop dat jullie er wat aan hebben!


-Neem het serieus! Iemand die depressief is heeft niet een dipje maar is ‘ziek’. Het is heel vermoeiend om je zo lang niet fijn te voelen. Neem het daarom vooral serieus! Lees je een beetje in over het onderwerp, zo kun je diegene toch nog een beetje begrijpen. Hoe ernstig het is, verschilt per persoon, maar ook al heeft diegene het maar heel licht, neem het toch serieus. Depressie zorgt voor ontzettend veel stress, wat weer diverse lichamelijke klachten met zich mee kan brengen. Een depressie is zeer vermoeiend en uitputtend, met soms een verschrikkelijke afloop. Probeer de persoon die het heeft het gevoel te geven dat het niet erg is dat diegene zich zo voelt.

-Probeer iemand die depressief is niet op te vrolijken. Dit is heel lief bedoelt, maar het lukt je toch niet. En vaak voel jij je erna zelf ook niet fijn omdat het je niet is gelukt. Iemand die depressief is wordt niet 123 beter, dat heeft tijd nodig. Wel is het fijn als je leuke dingen met diegene gaat doet en voor afleiding zorgt, maar vraag dit eerst na want vaak heeft diegene daar niet zoveel zin in.

-Vat dingen niet persoonlijk op. Ben niet gekwetst als we niet reageren op je berichtje of als we korte antwoorden geven, dit doe je nu eenmaal als je niet lekker in je vel zit. Dat we zo doen betekent echt niet dat we minder van je houden! We proberen heel hard om sociaal te zijn en daar hebben we je hulp bij nodig, blijf dus vooral dingen zeggen of vraag eens om af te spreken. En geef gerust aan als diegene je heel erg heeft gekwetst, je moet wat meer van diegene pikken maar je hoeft niet alles te pikken. Onthoud wel altijd dat wat diegene ook zegt het waarschijnlijk niet zo bedoelt.

-Luister naar diegene. Een luisterend oor is heel belangrijk! Zorg dat diegene bij je terecht kan. Luisteren betekent: laten uitpraten, meedenken en proberen te begrijpen hoe de ander zich voelt. Probeer de ander niet te veroordelen of af te keuren. Geef de ander complimenten voor de dingen die hij zelf probeert te doen. Mensen die depressief zijn voelen zich al snel schuldig dus laat merken dat je het juist fijn vind als diegene bij jou komt om te praten, dit is trouwens ook heel speciaal want dat betekent dat diegene je waarschijnlijk heel erg vertrouwd. Geef ook echt antwoord op de gevoelens die diegene met jou deelt zodat hij/zij zich begrepen voelt. Wanneer je naaste zegt ´ik ben het zo beu om me zo te voelen en ik weet niet wat ik moet doen´ kun je reageren met ´ik kan me voorstellen dat het heel vermoeiend is om je de hele tijd zo somber te voelen, helemaal wanneer je niet goed weet wat je er aan kunt doen om het te veranderen´.

-Probeer dingen te doen met diegene. Afleiding is belangrijk, plan dus soms eens dingetjes wat jullie samen kunnen doen. Plan dit wel zelf want een depressief iemand zal niet snel dingen plannen, ook moet je er rekening mee houden dat er een kans is dat diegene liever niet mee wil.

Probeer regelmatig dingen te doen die ontspannend zijn en zijn of haar aandacht op iets anders richten. Wandelen, fietsen, zwemmen, het maakt niet uit als diegene het maar leuk vind. Bewegen is goed en vermindert de depressie.

-Geef een knuffel. Dit klinkt misschien heel grappig maar voor diegene kan het veel betekenen. Ze kunnen hierdoor een veilig en liefdevol gevoel krijgen. Praat op dat moment niet, maar knuffel gewoon. Mij helpt dit echt heel erg. Het hoeft niet perse een knuffel te zijn maar een lichamelijke aanraking is al genoeg. Zo krijgt diegene door dat er wel nog mensen voor diegene zijn die van hem houden.

-Praat er niet te veel over. Zeker moet je er met diegene over praten! Maar zorg dat je dit niet altijd doet. Voor diegene is het ook niet fijn als hij of zij er steeds over moet praten. Sowieso kunnen veel mensen dat niet goed. Vaak vinden ze het ook heel fijn om gewoon iets in stilte samen te deon. Soms is samen wandelen of fietsen in stilte heel prettig en geruststellend.

-Praat er met iemand anders over. Vaak is het voor jou ook fijn om met iemand anders (bijvoorbeeld een vriend of een lotgenoot) erover te praten. Voor jou als omstandig is het ook heel zwaar, en vaak is het fijn om even je zorgen eruit te gooien. Let goed op jezelf. Leven met iemand die depressief is, is zwaar. Je hebt te maken met teleurstelling, verdriet en misschien boosheid. Praat over je eigen gevoelens met anderen en niet met de betrokkene. Zorg voor ontspanning en doe leuke dingen zodat je niet alleen bezig bent met het zorgen voor de ander

-Prijs iedere vooruitgang, hoe klein ook. Blijf positief en probeer daarin 'echt' te blijven. Depressieve mensen zien vaak geen vooruitgang, daarom is het fijn als jij ze daarop wijst, zo krijgen ze zelf ook door dat er echt wel vooruitgang is.

-Je hoeft niet met een oplossing te komen. Diegene weet zelf ook wel dat je dat niet kunt. Het enige wat je voor diegene hoeft te doen is luisteren en er voor diegene zijn, meer niet. Dat blijkt bij mensen met een depressie averechts te werken. Accepteer dat hij of zij weinig kan, vooral in de eerste tijd en moeite heeft om ergens toe te komen. Je mag er natuurlijk wel met elkaar over praten en samen oplossingen proberen te vinden.

-Laat diegene niet vallen. Ookal vind je het misschien moeilijk, juist nu heeft diegene je nodig. Blijf vragen om eens af te spreken, depressieve mensen zullen die niet snel uit zichzelf doen, maar misschien wel als je het vraagt. En er is een kans dat we nee zeggen, maar dan is het juist zo speciaal dat je erna er nogsteeds voor ons bent, en dat hebben we heus wel door. Zelfs als we zeggen dat we niemand willen zien, dat we laat of niet op sms’jes reageren of dat we even geen zin hebben in bezoek, doet het ons veel als we je juist de volgende keer weer kunnen vinden. Geef 'onvoorwaardelijke' liefde of warmte aan iemand die depressief is, maak duidelijk dat het niet uitmaakt hoe je naaste zich voelt of gedraagt, dat dit geen invloed heeft op jullie vriendschap, band of relatie. We hebben die arm om ons heen juist nu het hardste nodig. Loop niet weg, maar blijf, hoe lastig het ook is, diegene heeft je nodig.


Dit waren een beetje mijn tips, want voor diegene die depressief is is het natuurlijk heel erg zwaar maar voor de omgeving is het ook zwaar, vergeet dat niet! Ik heb een beetje de dingen opgeschreven die ik ook fijn vind als andere doen, en ik hoop dat je ze kunt gebruiken en ze je helpen! Heel veel sterkte.

Veel liefs,

Iris xoxo