spiegel ipv weegschaal

Blog door SEEMMMx_

Veel meiden willen een paar kilo'tjes kwijt om er net wat beter uit te zien  dan dat ze er al uit zien. Persoonlijk vind ik dat onzin, mijn mening staat er naar dat je je niet moet focussen op de kilo's maar op je leefstijl. En op het moment dat je je leefstijl verandert, kan ik je vertellen dat je misschien wel wat kilo's kwijt raakt. Maar er bestaat ook een kans dat je alleen meer gaat wegen, terwijl je er wel slanker uit ziet. Dit komt doordat je spieren meer wegen dan vet, daarom vind ik het persoonlijk onzin om naar de weegschaal te kijken, maar... ik kijk natuurlijk zelf ook naar de weegschaal, want die verleiding blijft er helaas wel. Maar voortaan kijk naar de spiegel en niet naar de weegschaal. 

Voor de meiden die een gezondere leeftstijl willen, hier een paar tips die voor mij werken of waar ik nog steeds mee bezig ben om er een gewoonte van te maken.

- kijk niet naar de weegschaal, dit is moeilijk en zeker in de eerste maand. Maar dit is cruciaal, want de weegschaal bepaalt niet of jij gezond leeft. 

- drink veel water en thee. Ik weet het, iedereen zegt dit, maar water heeft vele voordelen. Water helpt bijvoorbeeld met de processen die in je lichaam plaats vinden te verbeteren, water reinigt je lichaam en water helpt je bij gewicht verliezen.

- slaap voldoende, om gezond te kunnen leven moet je voldoende rust hebben en moet je rond de 8 uur slaap hebben. Dit kan dus betekenen dat je op schooldagen eerder naar bed moet dan dat je al gewend was, en je misschien toch niet die telefoon mee moet nemen naar je kamer.. want dat zorgt voor afleiding en dus voor minder slaap!

- sport elke dag minstens 30 minuten. Het maakt niet uit wat je doet en hoe je het doet, als je het maar doet. 

- wissel cardio (hardlopen, fietsen, wandelen, ect.) af  met krachttraining. Beide heb je nodig om je spieren voldoende te kunnen trainen. Wat ik bijvoorbeeld doe is de ene dag hardlopen en de andere dag krachttraining.

- laat die frisdrank zo vaak mogelijk staan. Ja cola en fanta is lekker, maar het is troep! In Cola en Fanta zitten stoffen waardoor je buik een soortvan wordt opgeblazen en je dus nooit slank kan worden als dat je doel zou zijn. Ook zit er heel veel suiker in frisdrank en suikers moet je juist zoveel mogelijk ontwijken. Dus vervang je frisdrank door bijvoorbeeld een glas water of een kop thee.

- Zoals ik net al zei, suiker is slecht voor je en moet je zo veel mogelijk proberen te ontwijken. Dus geen snoep, natuurlijk mag je echt wel eens een snoepje eten en kan je op een feestje wel frisdrank drinken, maar maak er geen regelmaat van. Vervang je tussendoortjes voor een stuk fruit of een stuk groente. Ook kan je een handje nootjes pakken als je geen trek hebt in fruit of groente.

- Als je de keuze hebt kies dan groente, ipv fruit. Fruit bevat natuurlijke suikers, waardoor het niet verstandig is om de hele dag door fruit te eten. Groente bevat geen natuurlijke suikers, waardoor je meer groente kan eten dan fruit. 

- maak er een gewoonte van. Het is niet makkelijk om alle frisdrank en snoep weg te zetten, eerder naar bed te gaan en elke dag te gaan sporten, maar als je het echt wilt is het mogelijk. Het zal wennen worden, maar hoe vaker je het doet, des te makkelijker het wordt.

En dan de laatste maar wel een van de belangrijkste :

- beloon jezelf! Trakteer jezelf omdat je al zover bent gekomen, dit is ook een deel van motivatie, waardoor het leuker wordt. Als je erg ver bent gekomen en je jezelf wilt belonen, maar je bang bent dat als je iets lekkers neemt je het niet meer onder controle houd, het hoeft niet perse eten of drinken te zijn! Je kan je ook belonen door middel van iets leuks te kopen voor jezelf of iets leuks te gaan doen met vrienden. Het is jouw feestje, maak er iets leuks van! :)


Ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben, er bestaat ook een app genaamd PUMP UP, dit is een soortvan instagram maar dan voor sporten..dit helpt mij iig heel erg met gemotiveerd te blijven en leuke work outs te vinden.