Hardlopen, how to do? | #blog18

Blog door Faith

Vandaag een blog over hardlopen, ik ga hierin veel informatie geven en ook mijn eigen ervaringen. Ook zal ik vertellen hoe je een (persoonlijk) plan kunt opstellen voor het hardlopen. Al een beetje benieuwd geworden? Snel verder lezen dus!

Hoe zet je die eerste stap?

We weten het allemaal, de eerste stap is de moeilijkste stap. Waarom is dit eigenlijk? Je moet je levensstijl gaan veranderen, je gaat een andere gewoonte beginnen. Onze hersenen kunnen goed tegen veranderingen maar ze moeten er wel eerst aan wennen. Het enige dat ik nu dus kan zeggen tegen je: ga! En blijf gaan! Kom op bewaar die motivatie voor de eerste paar keer (ongeveer de eerste 5 à 6 keer). Je wilt waarschijnlijk gaan hardlopen om dat je een doel hebt. Doe het daarvoor!

Wat zijn jouw doelen?

Je kunt niet gaan hardlopen zonder doel. Zelfs als je maar een keer gaat hardlopen heb je een doel. Hoe ver wil je lopen? Hoe lang wil je lopen? Maar ik bedoel ook grote doelen, wat wil je bereiken? Mijn doel was eerst 15 minuten lang kunnen hardlopen, inmiddels heb ik dat al bijna verdubbeld. Maar je zou bijvoorbeeld ook een afstand kunnen bedenken. Schrijf dit op! Elke week kun je opschrijven hoe ver je al bent gekomen, dit geeft je weer motivatie om verder te gaan. Natuurlijk moeten je doelen wel haalbaar zijn, ik kon al makkelijk 8 minuten lopen (niet dat het super veel is) dus die 15 minuten waren wel haalbaar. Maar loop je nooit hard en wil je ineens 7 kilometer gaan lopen? Meid, veel succes!

Hoe houd je het vol?

Dit is een van de meest gestelde vragen. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van motivatie zoeken! Zoek het op in bladen, op internet of bij je vrienden & vriendinnen. Verder raad ik aan om vaak af te wisselen met je looproute, zo houd je het leuk voor jezelf en zie je weer eens wat anders!

Wat heb je allemaal nodig?

Natuurlijk goede schoenen, je kunt best gaan hardlopen op normale gymschoenen maar hier zit niet heel veel demping in. Zoek een paar goede (hoeft niet eens dure) hardloop schoenen, je krijgt minder snel ergens last van en je loopt een stuk makkelijker. Verder heb je natuurlijk een goede hardloopbroek (of trainingsbroek) en een shirt nodig. Misschien is het ook verstandig om een sportbeha aan te trekken als je dit nodig hebt, ga eens langs bij de HEMA. Hier heb je goede kwaliteit voor een paar cent (nouja, een paar euro’s). Een jasje,  een sporthorloge en een waterfles zijn accessoires, maar toch adviseer ik je wel om standaard een jasje te hebben.

“Don’t waste your time on jealousy. Sometimes you’re ahead, sometimes you’re behind. The race is long and, in the end, it’s only with yourself.”

 – Mary Schmich

(Persoonlijk) plan voor het hardlopen.

Okayy, we beginnen met een doel, lees zo nodig het stukje (over doelen stellen) hierboven nog even. Wat is jou doel? Is dit haalbaar voor jou? Mooi, dit staat vast. Schrijf het vast ergens op! Dan gaan we nu kijken wanneer jij kunt gaan hardlopen, wanneer heb je tijd? Maak zo nodig een (flexibele) planning voor het hardlopen. Dan kun je nu beginnen!

Dat was mijn blog alweer voor vandaag.  Ik ben super blij dat mijn vorige blog uitgelicht staat, hier wordt ik echt van gemotiveerd. Maar ook van jullie reacties! Dus je weet waar ze horen. Daagg!!