Work out: een strakke buik

Blog door Okami

Work out!

Een strakke buik

Het is misschien wel een van de meest gewilde dingen voor op je lichaam: een strakke buik met hier een daar een klein lijntje van de spieren die door je huid heen zichtbaar zijn. Echter is het een heel gedoe om eerst door al het vet heen te komen, of willen de abs maar niet zichtbaar worden!



Zoals je in mijn vorige blog kon lezen is voeding heel belangrijk in het krijgen van een strakke buik. Helaas smelt het vet er niet vanzelf af en zullen we toch ook echt moeten gaan bewegen! Deze simpele oefeningen voor thuis helpen je hier al vast een eindje mee op weg. 


HIIT, LISS en ... touwtje springen?

Een goed begin is het halve werk: daarom begin je elke workout met een korte sessie touwtje springen. Bij het springen worden je spieren warm waardoor je minder kans hebt op blessures. Daarnaast verbrand het ook nog eens veel calorie√ęn! Twee andere wondermiddelen zijn HIIT en LISS - iedereen die bekend is met de gidsen van Kayla Itsines kent en vreest ze. HIIT staat voor High Intensity Interval Training ¬†waarbij je 15 minuten lang 30 seconden sprint afgewisseld met 30 seconden rustig rennen. LISS lijkt op het eerste gezicht makkelijker - maar dat valt vies tegen! Low Intensity Steady State training is 30 minuten lang lopen (met een snelheid van ongeveer 6,4 km/h). Geloof het of niet, maar als je dit een paar keer per week doet smelt het vet eraf!¬†


Een beetje meer pit

Terwijl het vet eraf smelt moet je ook hard werken aan het krijgen van sterke spieren. Tenslotte wil je wel dat er iets moois zichtbaar wordt! Er zijn hier verschillende oefeningen voor die je gemakkelijk thuis uit kan voeren. Zelf ben ik geen fan van '30-day challenges' omdat mensen vaak teveel verwachten en na deze korte tijd stoppen met trainen - waardoor er, je snapt het al, geen resultaten zichtbaar zijn. Een methode die bij mij wel meer aansprak was de methode van Kayla Itsines; een Australische personal trainer die duizenden meiden wereldweid inspireert met haar oefeningen om een beter en gezonder leven te gaan leiden. 


Voorbeeld van Kayla's workouts


Haar oefeningen zijn simpel en makkelijk thuis uit te voeren. Het idee achter dit plan is dat je 7 minuten lang zoveel mogelijk oefeningen uit circuit one gaat doen (dus als je eerder klaar bent begin je weer overnieuw), gevolgd door een pauze van een minuut om dan 7 minuten lang circuit two te gaan doen. Dit herhaal je daarna nog een keer. In totaal ben je dus elke dag (12 weken lang) maar 32 minuten kwijt terwijl je gegarandeerd resultaat zal zien! 



Als je niet zoveel zin hebt om een ebook aan te schaffen kun je ook de app 'Cross trainer' van Gain Fitness gebruiken. Deze app maakt een persoonlijk fitness plan voor jou , gebaseerd op je lengte, gewicht , geslacht en doel (Spieren, vet verliezen / buik, benen, armen). Het plan is maar voor een maand maar daarna kun je gewoon weer opnieuw beginnen! 


Zelf combineer ik altijd oefeningen die ik op het internet gevonden heb met boxen omdat ik hierbij nog eens extra mijn buikspieren train. Daarnaast verbrand het ook altijd superveel vet! Via deze link kom je bij een video van de trainingen van Michael Olajide die ook de Victoria's Secret Angels traint. 


Ten slotte

Motivatie en doorzettingsvermogen. Je doet dit omdat jij het wil, omdat jij je er goed bij voelt. Niet omdat iemand anders dit van je verwacht. Naast motivatie is het ook belangrijk dat je doorzet. Een fitjourney is nooit makkelijk, maar het is de moeite waard. Zelfs op dagen dat het even niet meezit is het belangrijk dat je toch even sport (meestal voel je je daarna zelfs een stukje beter!)


Ik hoop dat dit artikel leerzaam was! Als je een vraag of opmerking hebt laat het gerust weten in de comment section! 


Liefs,

Okami