Be fit and healthy (1): Food

Blog door LittleAngel

"Morgen ga ik echt beginnen", dit is de uitspraak die ik en waarschijnlijk heel veel andere meiden al vaak genoeg gedacht hebben. Maar nu gaan we ook echt beginnen en opgeven is geen optie! Hier een paar tips om gezonder te gaan eten. 


 1.  Bedenk een doel en maak een plan

Een doel stellen is heel belangrijk. Door een doel te stellen denk je bewust na over de dingen die je wilt bereiken, waardoor je sneller de goede richting op gaat. Hierdoor heb je voor jezelf duidelijk waar je uiteindelijk naar toe wilt. Pak een pen en papier en stel jezelf de vraag: Wat wil je veranderen waarom? En hoe ga je dat aanpakken? Maak je doel haalbaar en realistisch, maar let op maak het je zelf niet makkelijk en zorg er voor dat het wel een uitdaging is. Schrijf je doel duidelijk op, want met een specifiek doel is het duidelijk wat je wil bereiken.

Als je eenmaal een doel hebt opgesteld vertel het aan je vrienden en familie. Ze kunnen je dan steunen als je het wat zwaarder hebt en ze kunnen je motiveren om door te blijven gaan.


2.  Begin en blijf het ook doen

Het belangrijkste is begin niet morgen, maar begin nu! Anders blijf je het de hele tijd maar uitstellen. Hier zijn een paar tips waar je op moet letten als je gezond wil gaan eten:

Als allereerste en ook gelijk het allerbelangrijkste: water. Water bevat geen vet, geen calorieën, geen koolhydraten en geen suiker, wat natuurlijk super goed is. Je krijgt er energie van, je krijgt er een mooie gezonde huid van en je lichaam heeft simpelweg gewoon water nodig. Soms kan je lichaam trek ook verwarren met dorst. Dus als je trek hebt drink dan altijd eerst een glas water!

Wat mag je niet eten? Probeer zo weinig mogelijk chocolade (behalve hele pure), snoep, ongezonde koekjes, fast food, chips, wit brood, ijs, cake en frisdrank te eten/drinken. Natuurlijk mag je af en toe wel iets van dit rijtje eten maar maak voor jezelf niet te vaak uitzonderingen want anders haal je je doel nooit!

Kijk niet alleen naar wat je allemaal niet mag eten maar kijk ook naar wat wel, want er zijn genoeg gezonden én lekkere dingen! Hier zijn bij elke maaltijden wat tips:

-  ONTBIJT: De allerbelangrijkste maaltijd van de dag, dus sla dit alsjeblieft NIET over. Wat belangrijk is bij je ontbijt is dat je geen snelle koolhydraten maar langzame koolhydraten eet. Dat zijn koolhydraten die je lichaam langzamer opnemen, zoals in speltbrood of havermout.

-  LUNCH: Probeer bij je lunch vooral veel groente te eten! Eet bijvoorbeeld een salade met veel groente of probeer eens een gezonde groende smoothie.

-  AVONDETEN: Bij het avondeten moet je er vooral op letten dat je niet TE grote porties neemt. Ook is het belangrijk dat je zo min mogelijk koolhydraten moet proberen te eten. Dit betekent niet dat je helemaal geen koolhydraten moet eten maar gewoon niet te veel.  

-  SNACKS: Zoals aan eerder gezegd als je trek hebt drink altijd eerst een glas water en je zult dan meestal merken dat je dan al een stuk minder trek hebt.  Probeer je maaltijden en dus ook tussendoortjes altijd op vaste tijdstippen te eten. En als je trek hebt grijp niet meteen naar koekjes en snoepjes, neem fruit!


3.  Goal bereiken

Onthoud: wanneer je je doel wilt bereiken moet je er voor werken, werken en nog eens werken. Vind je dat je heel veel tijd en energie besteed om je doel te bereiken? Dat moet ook! Anders had je jouw doel al lang bereikt.

Vergelijk jezelf niet met anderen, jij bent zoals je bent. Heb jij een beeld in je hoofd van een perfecte platte buik, bedenk ook dat jou lichaam misschien niet helemaal zo kan worden want ieder lichaam is anders en ieder lichaam is op een andere manier mooi.

Als je je doel dan eindelijk behaalt hebt, beloon jezelf. Koop die tas die je al super lang wilde, ga samen met je vriendinnen iets super leuk doen. Maar stop hier NIET, ga zo door want je wil je lichaam natuurlijk wel zo houden. 



Ik hoop dat jullie het leuk vonden, laat vooral weten als jullie willen dat ik nog meer blogs ga schrijven! Succes!

Liefs,

LittleAngel