The best motivation is progress!

Blog door kaaarin

De beste motivatie tijdens het sporten, het opbouwen van een gezonde leefstijl, afvallen, sterker worden, beter worden en ga zo maar door is het zien en bijhouden van progressie! Soms is het lastig om gemotiveerd te blijven, om jou als lezer wat te helpen bij het houden van motivatie heb ik dit artikel geschreven waarin in een aantal tips geef die mij erg veel helpen bij mijn reis naar een betere ik.

First things first;

Weg met die weegschaal! De weegschaal is bij het meten van progressie een slecht meetmateriaal. Natuurlijk zul je lichter worden, maar bij het doen van krachttraining zul je tegelijkertijd ook meer spiermassa opbouwen. En laten spieren nou zwaarder zijn dan vet. 

Take messurements;

Het is beter om je lichaam op te meten! Dit zal wat raar klinken maar door je lichaamsdelen op te meten zul je eerder progressie zien dan op de weegschaal. Je vetpercentage neemt namelijk wel af, dit betekend datje lichaam steviger, strakker en slanker wordt. Bij het meten moet je er echter wel voor zorgen dat je altijd op dezelfde plek meet. Dat meten kun je doen met een simpel meetlint. Meet je bijvoorbeeld je buik op ter hoogte van je navel, dan moet je dit natuurlijk bij de volgende meet sessie ook weer doen.

How to;

  1. Maak een tabel waarin je alle lichaamsmetingen in opschrijft. (Zo kun je de afmetingen goed met elkaar vergelijken).
  2. Ga tijdens het meten voor de spiegel staan, hier wordt het makkelijker van.
  3. Zorg dat je altijd goed rechtop staat.
  4. Zorg er voor dat je spieren ontspannen zijn. (Dus niet aanspannen tijdens het meten).
  5. Het meten van je middel doe je over het smalste gedeelte van je buik. Kun je deze niet meteen zien dan meet je over je navel.
  6. Het meten van je heupen doe je door je voeten tegen elkaar aan te zetten. Vervolgens meet je het breedste deel van je heupen.
  7. De bovenbenen worden los van elkaar gemeten, dit doe je op het breedste deel van je bovenbeen. 
  8. De kuiten worden ook los van elkaar gemeten, dit doe je op het breedste deel van je kuit.
  9. Bij de armen meet je je bovenarm. Je strekt je arm uit en draait de palm van je hand naar voren. Ook hier meet je weer het breedste deel van je bovenarm.


Progress pictures;

Dit is een makkelijke en enorm effectieve manier voor het bijhouden van progressie. Je maakt een foto van jezelf (voor- en zijkant) in de spiegel, dit is wie je was. Deze foto's bewaar je, vervolgens maak je na een aantal weken of misschien wel een aantal maanden nieuwe foto's. Het is leuk om ook weer dezelfde kleding e.d. aan te doen, hetzelfde te gaan staan en de foto te maken in de zelfde hoek. Door de oude foto's te vergelijken met de nieuwe kun je zien hoe ver je al bent gekomen! Je mag er trots op zijn, kleine veranderingen kun je als hele grote zien.

Pic by;@Kayla_itsines (instagram)

Achieve more together;

Ga opzoek naar andere meiden/jongens die ook bezig zijn met het verbeteren van hun leefstijl. Door samen te trainen, er over te praten en elkaar te motiveren kun je elkaar helpen bij het vervullen van jou doel. Je kunt elkaar helpen met het vinden van oefeningen en recepten, maar je kunt elkaar natuurlijk ook motiveren wanneer het even niet zo goed gaat! Door met anderen over jou struggles te praten tijdens jou missie naar een betere leefstijl kun je misschien gemotiveerd worden om toch niet die ene snicker te pakken. Je kunt veel van elkaar leren, elkaar inspireren en samen een weg vinden om jullie doeleinden te bereiken. 

'samen is beter dan één'