Lowcarb: Notencake!

Blog door LESLEYYY_

 OH YEAH! Ik heb een heeerlijk recept op internet gevonden dat ik super graag met jullie deel! Dit recept is heel laag in koolhydraten maar wel vrij hoog in vet. Let hier op! Eetsmakelijk alvast!



Nee foto's maken van eten is niet mijn beste ding, maar hey! Ik heb het geprobeerd! Hier komt mijn heerlijk receptje. Hij is niet van mijzelf en heb hem ergens online gevonden maar ik wil hem hier erg graag delen omdat het echt erg lekker is!

Wat heb je nodig:

400 gram gemengde ongezouten noten (Ik gebruikte 300 gr hazelnoten en 100 gr amandelen)
150 gram gesmolten boter
4 eieren
10 ml vloeibare stevia (dit is natuurlijk vloeibare zoetstof, om het low carb te houden. Zoetstof in poedervorm mag vaak niet warm worden, check dit even op de verpakking)
Vanille extract
Snufje zout

Een keukenmachine
Een mixer
Wat kommen
Een oven (hete lucht 150 graden)



Wat moet je doen?

Verwarm de hete lucht oven voor op 150 graden.

Gooi de 400 gram noten in een keukenmachine (of blender) en maal ze fijn. Check even of er nog grote stukken inzitten en zorg dat alles netjes fijn is. Zet even aan de kant. Smelt de boter in een schaaltje in de magnetron. 30 sec is vaak zat om boter te laten smelten. Ik heb ongezouten roomboter gebruikt omdat hier geen transvetten inzitten. Klopt de eieren samen met de zoetstof, de vanille extract en het zout tot het lekker luchtig en schuimig is. Een dopje vanille extract is trouwens zat. Ik heb Dr. Oetker gebruikt.
Als de eieren schuimig zijn kan je deze voorzichtig mengen met de noten en de boter. Roer dit goed door elkaar zodat er een dikke plakkerige massa ontstaat. Ik heb op dit punt zelf nog pure cacao nibs doorheen gegooid. (Body en fitshop, is puur cacao, geen suiker niets)



Ik heb toen een bakpapiertje in mijn bakblik gedaan en daarna het mengsel erin gegoten/geschept. Het is vrij dik als het goed is. Zet het nu in het midden van de oven en laat 45 minuutjes bakken. Na 15 minuten krijg je al een heeerlijke geur van echte ouderwetse cake door je hele huis!


Je kan deze cake natuurlijk op veel manieren eten. Als je low carb wil blijven kan je hem combineren met griekse yoghurt/kwark met vruchtjes als aardbeien of blauwe bessen! Ook kun je zelf een chocolade saus maken met pure cacao, een beetje zoetstof en wat melk! Er is keuze zat en ik ben verliefd!

Stel je deelt de cake in 12 stukken ( Dat is vrij groot want de cake is enorm machtig ) dan zou je in totaal uitkomen op 2,8 gram koolhydraten per stukje. Dat is als je een atkins dieet volgt prima te doen! ( Een banaan bevat ruim 30 gr kh!)


Hopelijk vonden jullie dit weer een lekker receptje, laat even weten als je van plan ben om ook deze cake in elkaar te zetten, en of je nog leuke variaties hebt! Liefs!


Edit: Een plak zal ongeveer 250 kcal bevatten, maar is compleet vrij van suiker en andere onnatuurlijke meuk. Een snickers bevat 303 kcal en zit vol slechte suikers (glucosestroop) en E-nummers waar je alleen maar meer trek van krijgt.