3 lichaamstypes + bijpassende workout

Blog door Lizz

 Eindelijk is het zomervakantie, zon, zee, zand en een bikini body! Maar hoe krijg je dat nou?  Je kent vast al die challenges, maar meestal werken die niet, dat is zo omdat iedereen een ander lichaam heeft. In deze blog staat dus welke workout bij jou past, zodat jij eindelijk je droomlichaam kunt krijgen! :D

Je kent vast al de 4 figuren: de plank, de appel, de peer, de zandloper

Daar ga ik het niet over hebben, ik ga het hebben over de 3 lichaamstypes. Die gebruik je namelijk in de fitnesswereld:


1. De Ectomorph
kenmerken: slank, lang, weinig spiermassa, weinig lichaamsvet, komt moeilijk aan, denk aan: Gisele Bündchen, Natalie Portman en Kate Moss.


supersnelle workout: 10 minuten touwtjespringen en bij elke misser een push up!

perfecte sport: Krachttraining. Eigenlijk ben je met je lichte frame gebouwd voor lange afstanden hardlopen, maar aangezien je snel afvalt (zowel spier- als vetmassa) is dit niet de meest ideale sport. (10 km is je max) Krachttraining is dé manier om meer vorm te geven aan je lijf. Wissel krachttraining af met yoga; je bent goed in complexe poses en het houd je lekker soepel!

bollere billen: Omdat je weinig vormen hebt doe je er goed aan om eens 'deadlift' op te zoeken, dan trek je een gewicht tot aan je heupen op. Zorg dat je de oefening tien tot twaalf keer herhaalt, dat is precies genoeg om spiergroei te stimuleren en om intensief aan je bubble but te werken. Van je middel hoeft niks af, maar met pull-ups maak je je rug breder en creëer je een taille.



2.De Mesomorph
kenmerken: atletisch zandloper-figuur, maar alleen als je ervoor werkt. Goed in lange afstanden rennen, maar nooit zo goed als een ectomorph; goed in zware gewichten heffen, al kan je niet op tegen een endomorph. Denk aan: Rihanna, Mila Kunis en Halle Berry.


let op: Jij hebt de genetische aanleg om dat begeerlijke zandloperfiguur te krijgen, maar bij die aanleg hoort ook dat je aankomt als je even niet oplet.

doen: Ga voor korte, explosieve workouts, zoals sprints en circuittraining. CrossFit en bootcamp, dus sporten die kracht- en conditietraining combineren. Let daarbij op dat je altijd in balans blijft: besteed gelijkwaardig aandacht aan je boven- en onderlichaam. Dus doe niet alleen squats, maar ook push-ups voor je rug, dips voor je triceps en shoulder press voor mooie schouders.

3.De Endomorph

kenmerken: Je hebt van nature een hoger vetpercentage en zult er nooit mager uitzien. Niet eerlijk? Jij hebt het lijf waar mannen hun tanden in willen zetten en vrouwen jaloers op zijn. Als endomorph heb je grote borsten en stevige billen. Denk aan: Jennifer Lopez, Scarlet Johansson, Kim Kardashian.

Do's: eerst een krachttraining zodat je lijf in de juiste modus is om vet te verbranden en daarna cardiotraining; b.v. fietsen, roeien of wandelen. Ga eens tussendoor hoelahoepen, acro-yoga'en of pole fitnessen.

Don't: Sapkuren, vasten, overmatige cardiotraining. Omdat je snel aankomt, wil je misschien kiezen voor de makkelijkste weg, maar een mooi, gezond lijf is een resultaat van een levenswijze, nooit van een shortcut.


Welk lichaamstype heb jij en wat vond je van deze blog?
xxxLizz