6 tips om te verdikken!

Blog door Blondie_

Vandaag de dag gaat het in de boekjes of op televisie vooral over afvallen-op dieet gaan. Maar wat als je aan de magere kant bent en nu juist het omgekeerde wilt-vindt dat je dringend moet bijkomenen? Wel, don't worry my 'skinny girls': hier heb ik enkele handige tips om gezond aan te komen!

1. Eerst en vooral: eet gezond! Velen denken: "Ooh, ik wil verdikken, dus ga ik maar veel snoep en chips eten, een extra dikke klodder mayonaise bij de frieten, veel boter, pizza's, soezen, slagroomtaarten, ..." FOUT! Van snoep ga je heus niet verdikken, of toch niet snel en op de juiste manier. Het zijn gewoon hoge dosissen suiker die in je bloed zullen terechtkomen. (Tip: een slim alternatief voor suiker is dextrinemaltose.) Te veel vetten zijn ook helemaal niet goed voor een mensenlichaam: het doet je aders dichtslibben met alle gevolgen van dien.

2. Eet voldoende en sla geen enkele maaltijd over! Alle maaltijden zijn belangrijk, en vooral het ontbijt. Sommigen onder ons ontbijten niet, maar of je het nu wilt of niet: ontbijten moet! Wil je écht aankomen, doe dan je best om 's morgens een uitgebreid ontbijt te nemen: het is de belangrijkste maaltijd van de dag - en mag je dus zeker niet overslaan. Hou de maaltijden rustig, netjes en verzorgd en neem er voldoende tijd voor.

Wat eet je dan het beste - als ontbijt: Kies voor volle zuivelproducten: muesli of cruesli met volle melk; twee extra sneetjes brood bv. rozijnenbrood, notenbrood, volkoren brood met echte boter; één/ meerdere glazen fruitsap; fruit, ...

                         - als lunch: van plan om boterhammen te eten? Beleg ze dan extra dik: boter, kaas, ham, hesp, worst, tomaat, sla, komkommer, worteltjes, ... Stop een banaan of appel bij je lunchpakket en misschien een fruitslaatje of yoghurtje als dessert.

                         - als avondmaal:  volkoren pasta, aardappelen, bruine bonen, advocado's, mager rood vlees, gevogelte, vis. Neem grote porties rijst, aardappelen of pasta; bak je vlees, vis of kip in olijfolie.


3. Eet op regelmatige tijdstippen. Het is van zeer groot belang alle drie de hoofdmaaltijden mee te nemen, en tussendoortjes zijn altijd welkom in de wereld van verdikken. Voorbeelden van tussendoortjes: een krentenbol, pudding, een kommetje muesli of cruesli met yoghurt, fruitsla, een cracker met kaas,... (Tip i.v.m kazen: koop wat vaker roomkazen en Franse kazen) Alle soorten noten en ook gedroogde vruchten zijn uitstekende knabbels, want ze zijn heel voedzaam én calorierijk. Ook is het goed om per dag minimaal twee glazen volle melk of yoghurtdrank te drinken.

4. Verhoog de calorische waarde van uw maaltijden. Om te kunnen verdikken heb je veel calorieën nodig! :)

5. Doe oefeningen om meer spiermassa te krijgen, en sporten niet vergeten - sport is ook een belangrijke factor. Drink na het sporten altijd een koolhydraatrijk drankje zoals Isostar, Extra of AA. Een banaan is ook een aanrader na een inspanning.

6. En last but not least: relax, leer jezelf helemaal ontspannen en tot rust komen, want hoe minder calorieën u verbruikt hoe sneller u zal verdikken.


Good luck, girls!