De goedkoopste workout!

Blog door x_nanne

Wil jij heel graag beginnen met sporten maar heb je geen geld voor sportlessen of zie je jezelf nog niet trainen in een sportschool? Geen paniek. Je kunt thuis met huis-tuin en keukenspullen genoeg oefeningen doen!

Het lastige aan een thuis workout is dat je snel bent afgeleid en misschien wel moeilijk in de ‘sportsfeer’ komt. Zet motiverende muziek op (NRJ DANCE bijvoorbeeld), doe de gordijnen dicht (zodat de buren niet verbaasd meegluren) en leg je telefoon even aan de kant. En trek een gemakkelijke outfit aan! Het fijne van thuis trainen is dat niemand anders je ziet dus of je nou een te kleine legging aantrekt of een doorschijnend T-shirt; niemand zal zich er aan storen! Maar nu nog de oefeningen.

Loop even een rondje door je garage, schuur of berging en kijk of er spullen tussen zitten die je kunt gebruiken.

De voorwerpen:
- Een oud springtouw: Top! Met een springtouw kun je een perfecte cardio workout doen. Een waslijn of ander touw kun je ook gebruiken. Is het touw te kort of te lang? Bewaar hem wel want er zijn nog andere oefeningen waar je het touw voor kan gebruiken!

- Een kist of gereedschapskist: Dit voorwerp kun je gebruiken als step. Let er wel op dat hij sterk genoeg is om jouw gewicht op te houden.

- Een stok: Een stok kun je gebruiken om in je schouders te leggen bij squaten of bij oefeningen om je evenwicht te bewaren.

- Een kleed: In plaats van een buikspiermatje kun je een kleed gebruiken. Vouw hem een paar keer dubbel en het is dik genoeg.

- Een stoel: Met een stoel kun je ook heel veel oefeningen doen. Het handigst is een simpele stevige keukenstoel zonder armleuningen.

- Flesjes water: Deze flesjes kun je gebruiken als gewichtjes!

De oefeningen: Oké, je hebt het materiaal. Hieronder een aantal oefeningen die je kunt gebruiken voor je workout. Begin wel altijd met een warming-up! Het is erg belangrijk om je spieren warm te krijgen. Kies uit één van onderstaande oefeningen:

- Touwtje springen: Ga 50 keer rustig touwtje springen
- Jumping jacks: Doe 50 jumping jacks. Een jumping jack is een sprong met je benen wijd en je armen omhoog en weer terug benen bij elkaar en armen in
- Combinatie: Jog 20 seconden op je plaats – Doe 20 jumping jacks – Hef je knieën 20 seconden – 20 seconden lang hakken billen

Armen en buik: Pak een stok of het touw. Ga in een opdrukhouding staan, op je tenen. Je handen aan het uiteinde van de stok of het touw. Nu zet je je voeten naast de stok. Steek je billen de lucht in en ga iets door je knieën. Spring nu van de ene kant van de stok naar de andere kant. Leun goed op je armen en span je buik aan. Til tijdens je sprong je knieën goed op. Houd je knieën en ellenbogen goed gebogen. Doe deze oefening tien keer.

Lateral Raises (armen / schouders) : Ga met je voeten uit elkaar staan zo breed als je heupen. In je handen neem je de flesjes. Open nu je armen en til ze naar boven. Je gewicht komt iets boven je schouder. Breng ze langzaam terug omlaag en hou ze net voor je heup even tegen. Doe deze oefening 15 keer. Hiermee train je je armen en schouders.

Bil: Ga met één voet op de kist staan in een lunge houding (Achterste voet zo ver mogelijk, knie komt niet voorbij de teen) ‘bounce’ nu op en neer. Doe dit 25 keer per been.

Triceps (bovenarmen): Pak het zitvlak van de stoel of kist met beide handen stevig vast en ga er als ware voor hangen. Nu ga je elke keer je billen naar beneden brengen en net voor dat ze op de grond komen duw je je zelf weer omhoog door te leunen op de stoel of kist. Het lijkt dus steeds net alsof je gaat zitten. Ik hoop dat ik deze oefening duidelijk genoeg uitleg. Het is een erg zware oefening voor je armen! Probeer 10 keer.

Benen: Squaten met de gewichtjes (waterflesjes) in je handen. Doe dit 25 keer. Vind je het te zwaar met de gewichtjes? Leg dan de stok op je schouders. Dit lijkt lastiger omdat je meer op je houding moet letten.

Armen: Bicep curl met de waterflesjes! Zorg ervoor dat ze goed dicht zitten… Je houdt de flesjes voor je heupen en brengt ze omstebeurt naar je schouder. Je ‘knikt’ als ware je arm. Doe dit 25 keer per arm.

Dit waren maar een paar oefeningen die je thuis kunt doen. Zoek op internet, volg mijn blogs, en je zult er meer vinden! Je kan ook inversteren in fitnessspullen. Bij sportwinkels kun je soms voor een leuk prijsje lichte gewichtjes kopen. Succes met je workout! Oh, en je kunt natuurlijk gaan hardlopen!

Ik ben sinds gister begonnen met een blog via blogspot. Lijkt het je leuk om me te volgen? Klik op onderstaande link om mijn blog te bezoeken! http://nanneschrijftblogs.blogspot.nl/