Health

Ik kan niet schaatsen... Help!

Met schaatsen kun je niet vroeg genoeg beginnen. Maar ja, hier kun je bijna nooit schaatsen op natuurijs en je gaat ook niet zo snel naar een ijsbaan. Niet zo gek dat je niet kunt schaatsen. Toch is zoeven over het ijs een super leuke winterse activiteit met je vriendinnen of familie! Bovendien is het redelijk goedkoop en die winterkilo's gaan er zo af. Trek je schaatsen maar aan en betreed het ijs! 

Natuurlijk zal je in het begin geen sterschaatser zijn, maar je bent nooit te oud om te leren!

Het begint met de schaatsen. Die moeten goed zitten, want anders heb je al snel last van pijn en blaren. Dan kun je meteen weer langs de kant zitten en dat is niet de bedoeling! Wanneer je ijsschaatsen aantrekt, kan het best zijn dat je een maatje groter hebt. Je hebt waarschijnlijk dikke sokken aan en je voeten moeten nergens tegen aan drukken. Schaatsen kun je huren en als je het van plan bent vaker te doen, kun je ze ook voor een prikkie tweedehands scoren. Dat is veel goedkoper dan als je ze elke keer moet huren! 

schaatsen

Schaatsen is vergelijkbaar met skeeleren. Evenwicht is dus belangrijk. Trek je schaatsen aan en loop er even mee. Dat is toch wat anders dan lopen met je gewone schoenen! Wen even aan het gevoel. Betreed dan het ijs. Houd de reling ondertussen vast.

Probeer een beetje vooruit te schuifelen. Houd nog steeds de reling vast, dat is veiliger dan iemand anders een hand geven. Als beginner heb je moeite met evenwicht houden, dus voor je het weet liggen jullie allebei op de grond! Om te glijden zet je af met een voet en schuif je op de andere voet verder. Dat wissel je dan af. 

Als je je zelfverzekerd genoeg voelt, laat dan de reling los. Misschien kun je even in de hoek gaan staan en oefenen, want daar is het meestal rustig. Vind je het nog steeds eng, dan kun je er altijd een stoel bij pakken en daarop steunen.

Belangrijk: hoe moet je stoppen? Als je dicht tegen de reling staat, dan kun je makkelijk de reling vast pakken. Je kunt stoppen door de punten van je schaatsen vooraan naar elkaar toe te brengen. Daarnaast kun je ook schuin afremmen. 

Een bocht nemen kan eng zijn. Maar je kunt gewoon doorschaatsen in een bocht. Heb je het schaatsen onder de knie, dan kun je je wagen aan de 'overstap' of 'het pootje'. Hierbij zet je af met het rechterbeen en in de bocht zet je je rechtervoet langs binnen over je linkervoet. Zo verlies je geen snelheid en na deze beweging schaats je gewoon weer verder. 

Wat als je valt? Tja, dat zal ongetwijfeld wel een keer (of meer) gebeuren. Als je dan toch valt, probeer dan voorover te vallen. Je kan zo je val breken door op je handen te steunen. Als je achterover valt, dan kan je stuitje flink pijn doen of erger nog; op je hoofd vallen! Dat wil je niet hebben. Als je valt, trek dan zo snel mogelijk je handen en voeten in, want er schaatsen nog andere mensen die met scherpe ijzers schaatsen!

Tip: Je kunt ook discoschaatsen! Lekker zoeven over het ijs op jouw favoriete hits.

Schaatsen is dus een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Op gegeven moment kun jij zelfs pirouettes maken of achteruit schaatsen. Maar ook al kun je dit niet, schaatsen is een leuke winterse activiteit met je vriendinnen, familie of als date.

schaatsen

Kan jij schaatsen?

Bron beeld: weheartit

Bedankt voor de tip, Ramona!

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved