Fashion

Marni voor H&M

Het is rustig in de straten van Amsterdam. De stad waar de meeste mensen om half negen pas ontwaken, terugdenkend aan de avond ervoor. Behalve op de Dam, daar staat een lange slinger mensen, wachtend voor de H&M. Vooral veel vrouwen, variërend vanaf een jaar of 25 tot en met 65. Het is duidelijk; Marni is gewild bij een groot modepubliek.

marni

Als je met je ogen langs de lange rij glijdt, valt het op dat er een bepaald modepubliek op de Marni collectie voor H&M afkomt. ‘Vorige keer bij Versace waren de bezoekers toch een beetje ordinair,’ zegt Stephanie Broek, editor bij Fashion United, als ze de rij goed bekijkt. ‘Deze keer zijn het een stuk nettere vrouwen’. En dat merk je meteen. Want toen de deuren om klokslag negen uur openden, liepen de dames rustig naar de Marni afdeling.

Het is verbazingwekkend dat de dames die vooraan in de rij stonden zo rustig bleven toen de deuren eindelijk open gingen. De echte diehards arriveerden namelijk al om een uurtje of zeven! ‘Om zeven uur was het ontzettend koud en er stond nog niemand. Mijn voeten zijn onderhand helemaal verkleumd. We hadden makkelijk een uur later kunnen komen want om acht uur stonden we hier nog steeds maar met tien man,’ vertelt een van de vrouwen vooraan in de rij. ‘Na acht uur werd het gelukkig wat drukker. En ach, het is best gezellig. Op een gegeven moment deelde H&M tijdschriften en koffie uit. Dus wij vermaakten ons wel.’ Op de vraag of ze zo vroeg voor de deur stond omdat ze echt iets specifieks uit de collectie moest hebben antwoord ze; ‘Eigenlijk niet. Ik wil alles gewoon in het echt zien en dan pas een keuze maken wat ik wil hebben en wat niet’.

marni

Aangekomen op de Marni afdeling hingen de rekken vol zomerse jurken, rokken, jassen en broeken. Allemaal met kleurrijke prints, waar we Marni van kennen. Het winkelend publiek ging met z'n allen in één keer naar binnen. Met zoveel vrouwen in één ruimte is het logisch dat iedereen haar slag slaat en pakt wat ze pakken kan. En dat terwijl je op de mannenafdeling een bom kon afschieten.

Stijlvolle vrouwen met lange nagels duwen elkaar en propten zich tussen de menigte door om de items waarvoor ze zijn gekomen op de kop te tikken. Of je de juiste maat te pakken hebt is een zorg voor later. Als je het item maar hebt, dan kun je het altijd nog ruilen met iemand. Het paarse stippenpak is erg gewild. Een mevrouw met gevulde shopping bags stormt door de menigte. Het pak is namelijk niet meer in haar maat. Tijd om iemand te vinden die wel haar maat wel in handen heeft.

marni

Ook kinderen worden meegesleurd. Een klein meisje kijkt haar moeder met grote, smekende puppy ogen aan. Ze wil heel graag smarties. Maar mama wil shoppen, dus de kleine meid zal toch echt even moeten wachten…

Zo rustig als bij de Versace lancering van afgelopen november is het deze keer dus duidelijk niet. H&M’s woordvoeder Elke Kieft vertelt: ‘Bij iedere designer kijken we hoe we het gaan aanpakken. Bij een partycollectie of een collectie met veel schoenen doen we het rustiger aan omdat een betere service belangrijk is. Mensen willen een partyjurk en een paar schoenen eerder passen dan bijvoorbeeld alledaagse kleding. Omdat Marni’s collectie geen partycollectie is – maar daardoor zeker niet minder mooi – hebben we er voor gekozen dat de bezoekers allemaal in één keer de winkel in kunnen om de collectie te bekijken.’

marni

Aan de graaiende dames te zien lijkt het of niemand bang is dat Marni – net als bij Versace – volgende week in de sale hangt. ‘Ik koop de dingen die ik écht mooi vind,’ antwoordt een mevrouw tussen de hectiek door. ‘En als het uiteindelijk in de sale komt, jammer dan. Al denk ik dat er niets van deze collectie voor de halve prijs de deur uit gaat. H&M zou dan wel heel gek zijn, want de collectie is prachtig!’

Ze heeft gelijk. In nog geen twintig minuten zijn de rekken zo goed als leeg. Het H&M personeel probeert nog wat schoenen bij te vullen en er hangen nog wat gouden rokken die niemand hebben wil. Maar buiten dat om is de Marni voor H&M afdeling zo goed als empty.

marni

De afdeling loopt leeg en de rij bij de kassa wordt langer. Toch is het gek dat er zo ontzettend veel modepubliek een echte Marni op de kop komt tikken. De Marni collectie werd namelijk lang niet zo groot aangekondigd als Versace. Waar Versace heel New York bij elkaar riep voor een fashionshow, doet Marni het rustig aan met een campagnefilmpje die een paar weken voor de collectie in de winkels verscheen en op tv werd uitgezonden. De Marni collectie lijkt meer gewaardeerd, want waar Versace een week later in de sale hangt, is Marni in een mum van tijd uitverkocht.

Onlangs was Girlscene bij het H&M hoofdkantoor om alvast de Marni collectie te bekijken:

marni hm yanis

Wat vind jij van de Marni voor H&M collectie?

Geschreven door Yanis

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved